Jibe42 skrev:Hei!
Jeg har begynt med trigonometriske likninger og kom borti denne oppgaven
: [tex]4\sin^2 x= 3x \in [0^{\circ}, 360^{\circ}][/tex]
Jeg kommer så langt som å finne første løsning: [tex]x_{0} = 60^{\circ}[/tex]
Vi har fått beskjed om å bruke enhetssirkelen for å finne de resterende løsninger. Hvordan gjør man dette? Har lest i boken, men skjønner ikke stort :/
Er det mulig å få en ''grundig'' forklaring

?
[tex]4sin^2x=3[/tex]
[tex]sin^2x=\frac{3}{4}[/tex]
[tex]sinx=\sqrt{\frac{3}{4}}=\frac{\sqrt3}{2}[/tex]
[tex]x=sin^{-1}(\frac{\sqrt3}{2})=60^{\circ}[/tex]
Fra trigonometrien har vi at [tex]sin=\frac{mot}{hyp}[/tex] og [tex]cos=\frac{hos}{hyp}[/tex]. I enhetssirkelen er radiusen
alltid én og [tex]radius=hypotenus[/tex] i de rettvinklede trekantene som formes når du uttrykker noe ved sinus eller cosinus. Dette vil derfor si at i de rettvinklede trekantene så er [tex]sin=\frac{mot}{hyp}=\frac{mot}{1}=mot[/tex] og [tex]cos=\frac{hos}{hyp}=\frac{hos}{1}=hos[/tex].
Illustrert ved tegning:

- enhetssirkelen.png (51.54 kiB) Vist 3793 ganger
Vi kan derfor skrive punktet hvor hypotenusen treffer sirkelbuen som (cosx,sinx). ved v=0 ser vi at vi har koordinatene (1,0), ved v=90 har vi (0,1), ved v=180 har vi (-1,0) og ved v=270 har vi (0,-1). Hva dette sier oss er at: cos(1)=0grader og sin(0)=0grader, cos(1)=90grader og sin(0)=90grader, cos(-1)=180grader og sinus(0)=180grader, cos(0)=270grader og sin(-1)=270grader.
Det jeg prøver å illustrere ved å si dette, er at hver verdi av cosinus og sinus kan uttrykkes ved to forskjellige grader. Vi ser jo f.eks. at sin(0)=0grader og sin(0)=180grader. Sinusfunksjonen speiles om y-aksen. Dvs. at om vi har en vinkel i første kvadrant, på f.eks. 45grader, så har vi også en vinkel i 180-45=135grader. For cosinusfunksjonen er dette litt annerledes, da den speiles om x-aksen. En vinkel på 45 grader vil derfor ha samme verdi for cosinus som en vinkel på 360-45=315grader.
Kort og godt; vi har funnet ut at vi har en vinkel lik 60grader, vi har med en sinusfunksjon å gjøre, derfor må det også være en vinkel som gir samme verdi i 180-60=120grader.
Vi har da funnet ut at løsningene i det første omløpet av enhetssirkelen, altså [tex]x\in[0^{\circ},360^{\circ}][/tex] har [tex]L=\left \{ 60^{\circ},120^{\circ} \right \}[/tex]
Dårlig forklart av meg, men her er en video som forklarer alt litt bedre:
https://www.youtube.com/watch?v=DzsMTkcUkZs
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."