Oppgave med den naturlige logaritme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sanderfu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 24/09-2014 16:51

Hei, sitter her med en oppgave jeg virkelig ikke får til, håper noen kan hjelpe og forklare meg hva jeg skal gjøre!

Bilde
Gjest

Du vet hvordan du løser en slik ulikhet med polynomer i teller og nevner? Dette er mye det samme. Faktoriser telleren, tegn fortegnslinjer for de to faktorene i telleren og nevneren, og kombiner de tre fortegnslinjene for å få fortegnene til brøken i de ulike intervallene.
sanderfu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 24/09-2014 16:51

Jeg gjør alt dette, men får ikke samme svar som fasit.

Fasiten tilhører et ark med øvingsoppgaver og ikke en lærebok, og derfor kan jeg ikke sjekke om det er feil i fasit.

Hvis noen kunne regnet ut denne helt kjapt så hadde det vært helt supert :)
Gjest 2

sanderfu skrev:Hei, sitter her med en oppgave jeg virkelig ikke får til, håper noen kan hjelpe og forklare meg hva jeg skal gjøre!

Bilde

[tex]\frac{e^{2x}-2e^x}{ln(x-1)-3}<0[/tex]

[tex]\frac{e^x(e^x-2x)}{ln(x-1)-3}<0[/tex]

[tex]L=<\leftarrow ,ln2>\cup <1,(e^3-1)[/tex]

Tok dette i farta så jeg er ikke 100 % :)
Gjest2

Gjest 2 skrev:
sanderfu skrev:Hei, sitter her med en oppgave jeg virkelig ikke får til, håper noen kan hjelpe og forklare meg hva jeg skal gjøre!

Bilde

[tex]\frac{e^{2x}-2e^x}{ln(x-1)-3}<0[/tex]

[tex]\frac{e^x(e^x-2x)}{ln(x-1)-3}<0[/tex]

[tex]L=<\leftarrow ,ln2>\cup <1,(e^3-1)[/tex]

Tok dette i farta så jeg er ikke 100 % :)
Ok, så en feil.
Jeg mente L=<1,e^3-1>
Gjest

Det blir da [tex]x \in \left \langle 1 , e^3+1 \right \rangle[/tex] ?

Litt forklaring:
[tex]e^x[/tex] er alltid positiv.
[tex]e^x-2[/tex] er negativt fram til [tex]x=ln(2)[/tex] og positiv etter det.
[tex]ln(x-1)-3[/tex] er udefinert for [tex]x\leq 1[/tex], så er den negativ fram til [tex]e^3+1[/tex] og positiv etter det.
Begge faktorene i telleren er altså positive for hele definisjonsområdet til nevneren, så det blir bare ett løsningsintervall.
Svar