Side 1 av 1

Sliter fortsatt med det å bevise

Lagt inn: 15/10-2003 14:12
av Wilja
Her går det litt sakte med forståelsen av hva som kreves i et bevis.

Dette skal bevises

d l a og e l b gir at de l ab

Dersom jeg setter dette opp som uttrykk eller setter inn tall ser jeg jo om det stemmer eller ikke så selve svaret er ikke så viktig. Problemet mitt er å se :shock: hvordan jeg skal tenke i en bevissituasjon.

Wilja

Lagt inn: 15/10-2003 20:52
av administrator
Hei!
Jeg sliter med å forstå hva du skal bevise. Enten har jeg sovet i opptil flere mattetimer eller så har pc'n min gått amokk i forhold til rare tegn. Kan du "lese" settningen med ord?

MVH
Kenneth M

Lagt inn: 15/10-2003 23:35
av Wilja
He he... Har prøvd å oversette noen tegn fra boka med vanlige bokstaver. :oops:

Dersom a kan deles på d og gi ett helt tall og b kan deles på e og gi ett helt tall kan ab deles på de og gi ett helt tall.

Bedre?

Lagt inn: 16/10-2003 17:29
av administrator
Jada, det var bedre for forståelsen, om jeg kan hjelpe deg er en annen sak. Beviser er ikke min sterke side, men jeg ville vel tenkt som så:

Dersom a/d = m og m er et heltall og

b/e = n der n er heltall må

ab/de = mn , og siden både m og n er heltall må produktet mn også være et heltall.

Dersom noen føler behov for å "slakte" min utgreing imøteser vi et bedre svar med takk :D

På vegne av alle som sliter med bevis :oops:
(Kenneth og noen flere)

Lagt inn: 17/11-2003 18:57
av mattepugger
hvis det er til noe trøst, så vet ikke jeg hva man skal bevise og hvorfor!!!

Lagt inn: 17/11-2003 20:37
av administrator
Hei!
Det nok ingen trøst. Bevis er en viktig del av matematikken og med på å bringe faget framover. Dessvere er det slik at norsk skole ikke vektlegger bevisføring. Selv gikk jeg på et studium der anvendelsen av matematikk sto i sentrum. I ledige stunder (som det er få av) hender det jeg koser meg med et bevis, men jeg må medgi at jeg av og til er usikker på hva som kreves. Kaskje fordi jeg aldri derev på med det på skolen?

MVH
Kenneth M

Lagt inn: 18/11-2003 20:38
av Wilja
Det var ikke spesielt vanskelig, bare en vane å komme inn i tankegangen.

d|a og e|b --> de|ab

a = dt[sub]1[/sub]
b = et[sub]2[/sub]

a*b = dt[sub]1[/sub]*et[sub]2[/sub]

ergo er de faktor i ab