Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Interessant å lese alle innleggene som går på bruk av geogebra i disse eksamenstider.

Fokus i r1 og r2 burde være formidling av fagets egenart (dvs. å bygge opp en tiltro til egen logiske resonneringsevne, og det er det matematikk egentlig handler om), ikke formidling av lettvinte løsninger basert på datamaskin. Det hele begynner å bli et mareritt for matematikklærere med et minimum av lojalitet til faget. Dessverre virker det som denne kategorien er en utdøende rase.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Lektorn skrev:Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Fortsatt elev på VG3, og ingen opplæring i digitale hjelpemidler av læreren i R2 2014/2015. :D
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

ThomasSkas skrev:
Lektorn skrev:Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Fortsatt elev på VG3, og ingen opplæring i digitale hjelpemidler av læreren i R2 2014/2015. :D
Da ville jeg ha klagd til skolen, mener å ha hørt at en av kompentansemålene er å vite hvordan du kan bruke digitale verktøy
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Mattematika skrev:
ThomasSkas skrev:
Lektorn skrev:Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Fortsatt elev på VG3, og ingen opplæring i digitale hjelpemidler av læreren i R2 2014/2015. :D
Da ville jeg ha klagd til skolen, mener å ha hørt at en av kompentansemålene er å vite hvordan du kan bruke digitale verktøy
Ja, er nok i kompetansemålene. Hver gang vi lærte noe nytt, så sa læreren alltid at dette kan dere enkelt løse i TI eller Geogebra, men han viste oss aldri. Så jeg har bare i det siste lært meg en god del på egenhånd. Ikke det at jeg ikke har brukt andre digitale verktøy før, men GG er nok nyttigst.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?[/quote]
Fortsatt elev på VG3, og ingen opplæring i digitale hjelpemidler av læreren i R2 2014/2015. :D[/quote]
Da ville jeg ha klagd til skolen, mener å ha hørt at en av kompentansemålene er å vite hvordan du kan bruke digitale verktøy[/quote]
Ja, er nok i kompetansemålene. Hver gang vi lærte noe nytt, så sa læreren alltid at dette kan dere enkelt løse i TI eller Geogebra, men han viste oss aldri. Så jeg har bare i det siste lært meg en god del på egenhånd. Ikke det at jeg ikke har brukt andre digitale verktøy før, men GG er nok nyttigst.[/quote]
Jeg vet ikke noe om læreren din, men virker som han/hun mangler kompentanse innen it eller bare velger å ikke dele dette med elevene. Læreren min er veldig flink til å vise det fram på geogebra for å gi oss en bedre forståelse, men også sånn at vi kan se hvordan ting ser ut feks:grafer. Jeg syntes personlig at noen temaer i matte kan bli litt vanskelig å se for seg i hode, og der kommer geogebra inn som ett fint verktøy.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Mattematika skrev:Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Fortsatt elev på VG3, og ingen opplæring i digitale hjelpemidler av læreren i R2 2014/2015. :D[/quote]
Da ville jeg ha klagd til skolen, mener å ha hørt at en av kompentansemålene er å vite hvordan du kan bruke digitale verktøy[/quote]
Ja, er nok i kompetansemålene. Hver gang vi lærte noe nytt, så sa læreren alltid at dette kan dere enkelt løse i TI eller Geogebra, men han viste oss aldri. Så jeg har bare i det siste lært meg en god del på egenhånd. Ikke det at jeg ikke har brukt andre digitale verktøy før, men GG er nok nyttigst.[/quote]
Jeg vet ikke noe om læreren din, men virker som han/hun mangler kompentanse innen it eller bare velger å ikke dele dette med elevene. Læreren min er veldig flink til å vise det fram på geogebra for å gi oss en bedre forståelse, men også sånn at vi kan se hvordan ting ser ut feks:grafer. Jeg syntes personlig at noen temaer i matte kan bli litt vanskelig å se for seg i hode, og der kommer geogebra inn som ett fint verktøy.[/quote]
Jeg er helt enig i det du sier om å bruke Geogebra når du lærer nye emner osv. Veldig fint når man f. eks har lært om kryssprodukt forhånd, ta 2 min avbrekk med å vise hvordan det gjøres på PC. :)

Ironisk nok, så har læreren veldig høy utdanning innen IT, og har pleid å undervise i IT 2 osv. Jeg tipper han ikke vil dele med oss. :D
Jeorg

plutarco skrev:Interessant å lese alle innleggene som går på bruk av geogebra i disse eksamenstider.

Fokus i r1 og r2 burde være formidling av fagets egenart (dvs. å bygge opp en tiltro til egen logiske resonneringsevne, og det er det matematikk egentlig handler om), ikke formidling av lettvinte løsninger basert på datamaskin. Det hele begynner å bli et mareritt for matematikklærere med et minimum av lojalitet til faget. Dessverre virker det som denne kategorien er en utdøende rase.

Er elev på vg 3, som har hatt både 1P, 1T, S1, S2 og R1. I alle kursene jeg har vært gjennom, har det vært veldig sjeldent at læreren faktisk går gjennom GeoGebra. Er selv veldig lei programmet, og kunne ønske hele eksamenen var 5 timer uten hjelpemidler. Når man har hjelpemidler, gjør de det så himla innvinkla. Det hender at flere elever får 5 og 6 i standpunkt, men 3 og 4 på eksamen. Mange bommer på eksamen rett og slett fordi de ikke husker hvordan oppgaven løses i CAS vs. grafisk osv...

Det hele begynner å bli latterlig. Jeg liker ikke hvordan oppgavene har begynt å kreve at man bruke CAS for å få full uttelling, når man likesågodt kunne regnet oppgaven for hånd eller brukt kalkulator som er enda enklere.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, vi får gå i protest å svare 42 på alle oppgavene! :D
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Lektorn skrev:Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Jeg registrerer med forundring at @plutarco, med tittelen Moderator, ikke bryr seg med å svare på det - i mine øyne - krasse innlegget som starter denne tråden. Men total stillhet og fravær kan jo tolkes som et slags svar det også..?

Kanskje noen andre i Admin/Mod-teamet kan klargjøre hva som anses som korrekt oppfølging av spørsmål rundt "lettvinte løsninger basert på datamaskin"?

Karakteristikken av matematikklærere og deres lojalitet håper og tror jeg er en personlig ytring som ikke har noe med rollen som moderator på forumet å gjøre.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg kan ikke prate for plutarco, eller andre admin/mods, men jeg synes Geogebra er et uraffinert verktøy, som i tillegg blir misbrukt i skolen.

Ja, jeg mener også at digitale verktøy burde undervises, men det virker som om det har gravd seg så langt inn i pensum, at elevene ikke lenger vet om de skal bruke CAS eller penn og papir. Geogebra gir også veldig dårlig tilbakemelding når man gjør noe feil, som er med på å skremme folk vekk fra det. "Det virker ikke, og jeg vet ikke hvorfor" tenkes stadig, men enda verre er det når man finner feilen, men man likevel har "det virker, men jeg vet ikke hvorfor" i hodet. De som allerede sliter med eksamensnerver synes jeg synd på, når de også må be til GeoGuden om nåde og medgjørlighet.

Jeg vegrer meg fra å gjøre oppgaver som *krever* Geogebra/CAS fordi når jeg prøver å formidle matematisk forståelse, så gjemmes dette bak en abstraksjon, og hele den matematiske prosessen blir usynlig.

Det eneste jeg liker å bruke Geogebra til nå, er å illustrere figurer og tegne grafer. Forsåvidt også fint for å gjøre tilnærminger til løsninger på eksempelvis likninger hvis man ikke allerede har lært numeriske metoder, men kun dit strekker jeg skryten.

Jeg hadde sett mye mer positivt på det, dersom matematikk med digitale verktøy var separate fag, med kompetente og veltrente lærere, i stedet for at vi skal blande det inn i R1 og R2 som er studentenes beste forberedelse til høyere nivå av matematikk.
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg er enig i alt du skriver!

Den nye ordningen er ikke god, selv om jeg skjønner hvorfor det har blitt slik. Alternativet for Udir er å kutte ut hjelpemidler og det har de ikke vilje/mot/lyst til å gjøre.

Alle skoler og andre involverte har vært med på høringer i forkant og tilbakemeldingene fra realfagslærerene har nok vært ganske samstemte, da jeg faktisk tror de aller aller fleste lærerene er lojale til faget sitt. Noen av de opprinnelige forslagene ble justert etter høringene, men Udir endte nå en gang på dagens modell. Da kan vi godt si at slaget er tapt og klage over det, men lærerne må forholde seg til læreplanen som den er. Å gjøre noe annet mener jeg er illojalt mot elevene.

Det som skrives i første post i denne tråden mener jeg sier noe helt annet.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Lektorn skrev:
Lektorn skrev:Jeg regner med alle som spør om basics fra GeoGebra er privatister som ikke har opplæring. Mener du de ikke bør få svar?

Angående utdøende rase skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du lærerne som følger den nye eksamensordningen og gir sine elever best mulige forutsetninger før eksamen ikke er lojale til faget? Skal de slutte i skolen da?
Jeg registrerer med forundring at @plutarco, med tittelen Moderator, ikke bryr seg med å svare på det - i mine øyne - krasse innlegget som starter denne tråden. Men total stillhet og fravær kan jo tolkes som et slags svar det også..?

Kanskje noen andre i Admin/Mod-teamet kan klargjøre hva som anses som korrekt oppfølging av spørsmål rundt "lettvinte løsninger basert på datamaskin"?

Karakteristikken av matematikklærere og deres lojalitet håper og tror jeg er en personlig ytring som ikke har noe med rollen som moderator på forumet å gjøre.
Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Du forholder deg til gjeldende reglement, mens jeg kritiserer det samme reglementet.

Med lojalitet mener jeg lojalitet til det jeg mener er essensen i faget (matematikken som er logisk bygget på aksiomer), ikke lojalitet til elever eller læreplanmål. Selvsagt skal lærerne hjelpe elevene til å få best mulig forutsetninger for eksamen.

Med formuleringen "lettvinte løsninger" mener jeg når typisk svake elever taster inn likninger i CAS, trykker på en knapp og får ut et svar. Dette måler jo ikke det jeg betrakter som kompetanse i matematikk. Det måler ren IT-kompetanse.

Det jeg vil frem til er at Geogebra og alle andre digitale hjelpemidler ikke har noe på eksamen å gjøre. Det skaper kun trøbbel for elever og har ikke noe med matematikk-kompetanse å gjøre. Jeg er helt enig i at geogebra er flott i selve undervisningen, men programmet er rett og slett ikke godt nok for å kunne brukes på eksamen. Skal en elev som ikke har oppdatert til siste versjon miste poeng fordi vedkommende ikke har fått ut en løsning på en likning i CAS? Det er slike problemstillinger som provoserer meg på vegne av de stakkars elevene som skal opp i eksamen!

Vi ser her i eksamenstida en mengde med spørsmål om geogebra som ikke har noe med matematikk og kompetanse innen faget å gjøre. Altså en indikator som viser hvordan den nye eksamensordningen har klart å forskyve fokuset fra fagets essens over til noe IT-teknisk. Det var dette som provoserte meg til å skrive åpningsinnlegget.

Forslag: Få bruken av digitale hjelpemidler tydeligere inn i læreplanmålene, og gi eksamen uten hjelpemidler.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

plutarco skrev:Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Du forholder deg til gjeldende reglement, mens jeg kritiserer det samme reglementet.

Med lojalitet mener jeg lojalitet til det jeg mener er essensen i faget (matematikken som er logisk bygget på aksiomer), ikke lojalitet til elever eller læreplanmål. Selvsagt skal lærerne hjelpe elevene til å få best mulig forutsetninger for eksamen.

Med formuleringen "lettvinte løsninger" mener jeg når typisk svake elever taster inn likninger i CAS, trykker på en knapp og får ut et svar. Dette måler jo ikke det jeg betrakter som kompetanse i matematikk. Det måler ren IT-kompetanse.

Det jeg vil frem til er at Geogebra og alle andre digitale hjelpemidler ikke har noe på eksamen å gjøre. Det skaper kun trøbbel for elever og har ikke noe med matematikk-kompetanse å gjøre. Jeg er helt enig i at geogebra er flott i selve undervisningen, men programmet er rett og slett ikke godt nok for å kunne brukes på eksamen. Skal en elev som ikke har oppdatert til siste versjon miste poeng fordi vedkommende ikke har fått ut en løsning på en likning i CAS? Det er slike problemstillinger som provoserer meg på vegne av de stakkars elevene som skal opp i eksamen!

Vi ser her i eksamenstida en mengde med spørsmål om geogebra som ikke har noe med matematikk og kompetanse innen faget å gjøre. Altså en indikator som viser hvordan den nye eksamensordningen har klart å forskyve fokuset fra fagets essens over til noe IT-teknisk. Det var dette som provoserte meg til å skrive åpningsinnlegget.

Forslag: Få bruken av digitale hjelpemidler tydeligere inn i læreplanmålene, og gi eksamen uten hjelpemidler.
Dette er andre gang jeg er 100% enig med deg, plutarco!
Veldig fornuftige meninger.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Læreplanen og nye krav om bruk av graftegner og CAS har vi snakket om i andre tråder, og der er vi såvidt jeg har skjønt rimelig enige.

Problemet er timingen av tråden din. Etter hektiske døgn rett før eksamen men utrolig mange spørsmål om GeoGebra fra elever som helt tydelig ikke har hatt basic opplæring, der blant annet jeg hadde kommet med flere 10-talls svar for å hjelpe til, kommer du med (nok) et syrlig innlegg om alle GG-spørsmålene. I tillegg legger du til en merkelig påstand om at mange mattelærerne ikke er lojale til faget. For å være ærlig føler jeg det som en ganske utilslørt kritikk av oss som prøver å hjelpe elevene med GG.

Jeg er fortsatt utsikker på om du mener vi kan være både lojale til faget og svare på spørsmål fra elever som sliter med IT-teknisk bruk av disse verktøyene, men jeg ser jo at du blir applaudert av andre. Som jeg har sagt før; kampen er tapt for denne gang så det hjelper ingen at vi benytter enhver anledning til å harselere og kritisere. Jeg opplever selv at denne kritikken smitter over på elever og blir en forklaringsmodell/unnskyldning for problemer og resultater.
Svar