GeoGebra - null-, topp- og bunnpunkt.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei,

hver gang jeg bruker kommandoen knyttet til ekstremalpunkt og nullpunkt i GG, så får jeg opp punktene med koordinatene til venstre i algebrafeltet.
Men i grafen får jeg bare opp f. eks A, B, C osv. , men ikke med koordinatene. Hvordan gjør jeg det? Det samme gjelder nullpunktene.

I tillegg, når jeg skal tegne en funksjon fra og med x = 0 til og med x = 6, hvordan gjør jeg det? Jeg har sett i manualen, men finner ikke noe helt tydelig.
Jeg kan tegne funksjonen. det er enkelt, men jeg må gjøre det i det oppgitte intervallet.

Takker!
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Høyreklikk på punktet og velg egenskaper. Der kan du velge hva som skal vises. Sannsynligvis ønsker du å bruke "navn og verdi".

Når det gjelder å avgrense funkjsonen skriver du inn Funksjon i inntastingfeltet, og vil da få valget Funkjson, Start, Slutt. Du velger denne, og skriver så inn Uttrykk, 0,6
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

vgb skrev:Høyreklikk på punktet og velg egenskaper. Der kan du velge hva som skal vises. Sannsynligvis ønsker du å bruke "navn og verdi".

Når det gjelder å avgrense funkjsonen skriver du inn Funksjon i inntastingfeltet, og vil da få valget Funkjson, Start, Slutt. Du velger denne, og skriver så inn Uttrykk, 0,6
Tusen takk! Jeg fikk det til.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Jeg har et tilleggsspørsmål som går ut på det samme. Hvis man skal være litt nøye, å tegne en funksjon der f.eks [tex]x\in<0, 2\pi>[/tex], er det noen måte man bruke denne

Funksjon[ funksjon, start, slutt ] funksjonen uten å faktisk ha med 0 og [tex]2\pi[/tex] ?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Dersom-kommandoen gjør jobben (se tråd fra noen timer siden om akkurat samme spørsmål).
Svar