HJELP !! Vi trenger regnekraft ;-)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vi trenger mye hjelp og vi har dårlig tid. Noen som tar utfordringen med å regne løsninger på eksempeloppgavene fra UDIR, til endringen i eksamensordningen?

Eksempeloppgaver ny eksamensordning vår 2015: Ungd. skole: del1oppg del1løsn del2oppg del2løsn |1P-oppg. 1P-løsn. | 1T-oppg. 1T-løsn. |2P-oppg. 2P-løsn. | 2PY-oppg. 2PY-løsn. | S1-oppg. S1-løsn. | S2-oppg. S2-løsn. | R1-oppg. R1-løsn. | R2-oppg. R2-løsn.

Dere finner lenker på forsiden, og på eksamenssiden.
På forhånd takk.
Mvh
Kenneth
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Vil bare si at R2 har løsning. Det dokumentet jeg har fra før har løsning på oppgavene nederst i dokumentet. Jeg sjekket også den som erlagt ut her på nettsiden, og jeg ser at det er LF etter oppgavene.
Jeg ville bare nevne det før noen tenkte å begynne. ;)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ikke tid denne gangen dessverre.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Takk Thomas, du har rett. R2 har løsningsforslag. Det har ikke de andre. Jeg tar s1, u-trinn og alle VG1 fag. om noen kunne tenke seg å prøve på R1,S2 eller noen vg 1 fag jeg ikke har begynt på, ville det være topp.
KM
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

administrator skrev:Takk Thomas, du har rett. R2 har løsningsforslag. Det har ikke de andre. Jeg tar s1, u-trinn og alle VG1 fag. om noen kunne tenke seg å prøve på R1,S2 eller noen vg 1 fag jeg ikke har begynt på, ville det være topp.
KM
Jeg er sånn som kan få gjort litt her og der egentlig hver dag, fordi jeg finner ofte plutselig på å gjøre noen random oppgaver.
Men mitt problem er at jeg har ingen anelse hvordan jeg kan skrive inn løsningene på en veldig fin og strukturert måte slik som de andre LF er..
Finnes det noen korte guider for hvordan?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

ThomasSkas skrev: Finnes det noen korte guider for hvordan?
VI har dessverre ikke noen guide for hvordan man lager løsningsforslag, men det er vel som her på matteprat - det enkleste er å se på hvordan noe er blitt gjort før og så kopiere den. Teknologien til wikien er jo mediawiki, og der finnes det dokumenter som beskriver syntaksen: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting


Det er selvsagt også mulig å skrive løsningsforslag med en annen teknologi og sende oss en pdf.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Vaktmester skrev:
ThomasSkas skrev: Finnes det noen korte guider for hvordan?
VI har dessverre ikke noen guide for hvordan man lager løsningsforslag, men det er vel som her på matteprat - det enkleste er å se på hvordan noe er blitt gjort før og så kopiere den. Teknologien til wikien er jo mediawiki, og der finnes det dokumenter som beskriver syntaksen: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting


Det er selvsagt også mulig å skrive løsningsforslag med en annen teknologi og sende oss en pdf.
For eksempel lage løsningsforslag på ark, skrive ut grafer osv. og deretter skanne det inn i et dokument og lagre som pdf?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

ThomasSkas skrev: For eksempel lage løsningsforslag på ark, skrive ut grafer osv. og deretter skanne det inn i et dokument og lagre som pdf?
Det går an - så vil jeg legge ut pdf-en og lage en lenke til den fra løsningsforslag-siden. Vil anta at vi uansett må lage et løsningsforslag til siden etter hvert, men da kan vi prioritere andre oppgavesett, og det er ofte flere måter å løse en oppgave på, så det kan bare være bra å ha flere varianter :-)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

@Vaktmester


Here you go:
Vedlegg
Eksamen R1 VÅR 2007 Løsning.pdf
Løsningsforslag : Drezky
(1.95 MiB) Lastet ned 4405 ganger
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Flotte greier :-) Har lagt den ut på wikien. Takker!
Svar