Hei! Jeg må se hvor jeg gjør feil.
Oppgaven er som følger:
Løs likningen:
[tex]xy'-2y=x^3[/tex]
Okei, det jeg gjør:
Integrerende faktor: [tex]e^{\int -2dx}=e^{-2x}[/tex]
Deretter multipliserer jeg med denne:
[tex]xy'\cdot e^{-2x}-2y\cdot e^{-2x}=x^3\cdot e^{-2x}[/tex]
Da skriver jeg dette som:
[tex]\int (y\cdot e^{-2x})=\int x^3\cdot e^{-2x}dx[/tex]
[tex]y\cdot e^{-2x}=\int x^3\cdot e^{-2x}[/tex]
Integralet på høyre side fant jeg ved delvis integrasjon (HELE TRE GANGER!) og får følgende:
[tex]y\cdot e^{-2x}=-\frac{1}{2}x^3\cdot e^{-2x}-\frac{3}{4}x^2\cdot e^{-2x}-\frac{3}{4}x\cdot e^{-2x}-\frac{3}{8}+C[/tex]
Ganger dette opp med e^2x
og får:
[tex]y=-\frac{1}{2}x^3-\frac{3}{4}x^2-\frac{3}{4}x-\frac{3}{8}+C[/tex]
Her stopper det helt opp fordi fasiten sier: [tex]y=x^3+C\cdot x^2[/tex]
Her må jeg ha misforstått noe veldig viktig??
R2 - Lineær differensiallikning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Ramanujan
- Sted: Cyberspace
Ikke at jeg er noen ekspert på difflikninger, men det er noe muffins på gang her:
(Sidenote: Jeg fikk riktig svar ved å gjøre som FAB skrev her)
ThomasSkas skrev: [tex]xy'\cdot e^{-2x}-2y\cdot e^{-2x}=x^3\cdot e^{-2x}[/tex]
Da skriver jeg dette som:
[tex]\int (y\cdot e^{-2x})=\int x^3\cdot e^{-2x}dx[/tex]
-
- Galois
hallapaadeg skrev:Ikke at jeg er noen ekspert på difflikninger, men det er noe muffins på gang her:
ThomasSkas skrev:
Ok, så jeg skal bruke F = -2/x som integrerende faktor?FAB skrev:Jeg ville ha delt likningen med x på starten:
[tex]y'-\frac{2}{x}y=x^2[/tex]
så er F= [tex]-\frac{2}{x}[/tex]
Hvis ja, da har jeg skjønt det dere sier og da har jeg lært å se på diff. likninger på en litt bedre måte. Og ikke bare begynne å løse før man tenker seg om.
-
- Galois
Ja, det er fornuftig. Takk!Lektorn skrev:For å bruke integrerendefaktor må du først "dele bort" alt som står foran y'.
En grei måte å se dette på er å derivere venstre side etter at du har ganget med integrerende faktor og trukket sammen.
-
- Galois
[tex]e^{\int \frac{-2}{x}dx}=\frac{1}{x^2}[/tex]Lektorn skrev:For å bruke integrerendefaktor må du først "dele bort" alt som står foran y'.
En grei måte å se dette på er å derivere venstre side etter at du har ganget med integrerende faktor og trukket sammen.
Jeg fant at det er integrerende faktor, som de andre nevnte ovenfor.
Da må jeg vel gange ovenfor med den, men da får jeg
[tex]\frac{1}{x^2}y'-\frac{2}{x^3}y=1[/tex]
Og herfra får jeg bare et tullesvar som jeg ikke gidder å skrive opp fordi det er helt på jordet sammenliknet med fasiten.

Hei!
Gjenkjenner du produktregel for derivasjon på venstre side? [tex]\left ( \frac{1}{x^2} y \right )'[/tex] = 1 , eller? Så tar du integral av begge sidene og står igjen med [tex]\left ( \frac{1}{x^2} y \right )[/tex]= x+c
edit: copy paste uff..
Gjenkjenner du produktregel for derivasjon på venstre side? [tex]\left ( \frac{1}{x^2} y \right )'[/tex] = 1 , eller? Så tar du integral av begge sidene og står igjen med [tex]\left ( \frac{1}{x^2} y \right )[/tex]= x+c
-
- Galois
Hei, ja, det var nettopp det jeg gjorde, men jeg fikk faktisk x^4 etter at jeg hadde ganget opp med x^2, og derfor tenkte jeg at det var helt på jordet.FAB skrev:Hei!
Takker!
-
- Galois
FAB skrev:[tex]\frac{1}{x^{2}}y=x+c[/tex]
Gang med [tex]x^{2}[/tex]
[tex]y=x^{3}+x^{2} C[/tex]