Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei!
Sliter så fælt med denne:
Fra et punkt P trekker vi to linjer til en sirkel. Den ene linja har lengden 12 cm og tangerer sirkelen i A. Den andre linja går gjennom sentrum i sirkelen og skjærer sirkelen i punktene B og C. Avstanden PC er 10 cm. Finn radien i sirkelen.
Jeg ser at vinkel BAC er 90 grader, men greier ikke se hvordan jeg skal løse dette! Ser ikke at jeg får laget meg noen flere 90-gradersvinkler uten å "ødelegge" for de to sidene jeg har. Takknemlig om noen har et lite tips på vei for meg!
Hilsen Sanding
Hmmm... greier ikke se hvordan jeg kan finne ut hvor stor den er! Jeg kjenner jo ikke lengden av SC, og dermed ikke hele lengden av SP.
Det forvirrer meg at A ikke ligger på midtnormalen til BC!
Egentlig ser jeg heller ikke hva som skal forhindre den sirkelen fra å være kjempestor!
De eneste opplysningene jeg har er jo at to linjer på 10 og 12 cm tangerer sirkelen, og det er jo ikke opplyst at A ligger på noen bestemt plass på sirkelen...
Takk for tipset om punktets potens! Det må jeg sjekke ut:)
Du mener vinkelen CSA?
Nå har jeg målt med gradskiva, og funnet at vinkel SAP er 90 grader! Regner med at det er noe jeg burde lest ut fra figuren, men ser ikke helt hvordan!
Åjaaa!
Beklager at jeg er så tunglært, tusen takk for at du gidder å svare!:)
Skjønte ikke hva det betydde at AP tangerte sirkelen, og ikke bare stoppa i punkt A!
Nå er oppgaven endelig løst, det gjorde godt! God natt!:)