1P eksamen 22.11

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kristiiiiin

Hei! Er det noen som har laget noe løsningsforslag eller noe lignende på eksamen i Matematikk 1P som var nå i dag, den 24.11.14? :!:
Gjest

Ja, kan noen værsåsnill legge ut løsningsforslag?? :) Oppgaven ligger ute nå under oppgave høst 2014.
Gjest

Ja det kunne vært nyttig :D
Klof21

Noen andre som ble forvirret pga feilen Udir hadde gjort i oppg 8 angående annuitetslån og serielån? Endret besvarelsen min i oppg 8a da jeg leste oppg 8b, og baserte svaret jeg ga i 8b og 8c på feilinformasjonen i 8b, slik at svarene skulle "passe" med det som sto i 8b. Håper ikke dette er nok til at toppkarakteren ryker...
Gjest

Dette står skrevet i sensorveiledningen:

8a: En elev som beskriver de to lånetypene riktig, men blander navnene, bør få noe uttelling.
8b :I opprinnelig formulering er navnene byttet om. Riktig formulering skal være: «Hvorfor må Siv totalt betale mer tilbake til banken enn Solveig?» Denne feilen kan ha skapt problemer for elevene. Sensorene må ta hensyn til dette i sin vurdering av besvarelsene.
AAT

Kristiiiiin skrev:Hei! Er det noen som har laget noe løsningsforslag eller noe lignende på eksamen i Matematikk 1P som var nå i dag, den 24.11.14? :!:

Hei du kan finne opp here men hvis du ønsker det jeg kan send til deg

Kode: Velg alt

kaja98

Hei! I oppgave 7 d) på del 2: Hvorfor tar de -1 etter de har delt de to tallene på hverandre når de skal finne prosenten? Er det slik man gjør det når man skal finne prosenten av et stort tall i forhold til et lite tall?

Ser at det stemmer med fasiten, bare lurer på om noen kan forklare regelen.
josi

kaja98 skrev:Hei! I oppgave 7 d) på del 2: Hvorfor tar de -1 etter de har delt de to tallene på hverandre når de skal finne prosenten? Er det slik man gjør det når man skal finne prosenten av et stort tall i forhold til et lite tall?

Ser at det stemmer med fasiten, bare lurer på om noen kan forklare regelen.
Det er et generelt poeng når man skal vise hvor mye større noe er enn noe annet

målt i prosent. La beløpet Eirik "tjener" være $K_1$

og beløpet Arne tjener være

$K_0$.

Differansen = $K_1 - K_0$. Den relative differansen = $\frac{K_1 - K_0}{K_0} =

\frac{K_1}{K_0} - 1$ Den relative forskjellen i % blir $(\frac{K_1}{K_0} - 1)\cdot 100$%
Svar