Skal jeg skrive dem opp 1 for 1 eller skrive opp alle med en gang? jeg skal prøve å ha utgangspunkt i Tex, men jeg skriver opp oppgavene fordi de er pensumet.
(Algebra og likninger)
Jeg har tenkt å skrive en rekke likningsoppgaver samt. algeb
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
- Innlegg: 69
- Registrert: 04/09-2014 23:36
Noen av oppgavene på første side
- Vedlegg
-
- 012.JPG (119.88 kiB) Vist 10936 ganger
-
- Cayley
- Innlegg: 69
- Registrert: 04/09-2014 23:36
1) b. Kan jeg kryss gange brøkene, og vise at 2x er never for telleren 24 som jeg da forkorter til x=12?
c, Gange alt med tre, stryke 3erne i brøken går opp i hverandre. 3-2=2x = 1=2x 1/2 = x
2a) kan vi bruke abc formelen her? eller hva skal gjøres her?
b) x^2=25 x=5
c) hva gjøres her?
d) ganger med 2 på begge sider, og stryker på venstre side mens jeg får 16 på andre side. X^2 = 16 deler dette med andrerot
Fortsetter med dette etter svar
Har jeg tenkt feil noe sted? Setter stor pris på tilbakemeldinger
c, Gange alt med tre, stryke 3erne i brøken går opp i hverandre. 3-2=2x = 1=2x 1/2 = x
2a) kan vi bruke abc formelen her? eller hva skal gjøres her?
b) x^2=25 x=5
c) hva gjøres her?
d) ganger med 2 på begge sider, og stryker på venstre side mens jeg får 16 på andre side. X^2 = 16 deler dette med andrerot
Fortsetter med dette etter svar

-
- Dirichlet
- Innlegg: 174
- Registrert: 30/09-2014 18:57
c)[tex](x+4)^{2}=9[/tex]
[tex]x^{2}+16=9[/tex]
[tex]x^{2}=25[/tex]
x=5
2a) er abc formel ja
[tex]x^{2}+16=9[/tex]
[tex]x^{2}=25[/tex]
x=5
2a) er abc formel ja
-
- Dirichlet
- Innlegg: 174
- Registrert: 30/09-2014 18:57
2b)
[tex]x(x-5)=0[/tex]
[tex]x^{2}-5x=0[/tex]
Her vet du ved [tex]x(x-5)=0[/tex] at enten er x=0 eller (x-5) blir 0;)
[tex]x(x-5)=0[/tex]
[tex]x^{2}-5x=0[/tex]
Her vet du ved [tex]x(x-5)=0[/tex] at enten er x=0 eller (x-5) blir 0;)
1b: [tex]x=12[/tex] stemmer, ja.Reda_Srour98 skrev:1) b. Kan jeg kryss gange brøkene, og vise at 2x er never for telleren 24 som jeg da forkorter til x=12?
c, Gange alt med tre, stryke 3erne i brøken går opp i hverandre. 3-2=2x = 1=2x 1/2 = x
2a) kan vi bruke abc formelen her? eller hva skal gjøres her?
b) x^2=25 x=5
c) hva gjøres her?
d) ganger med 2 på begge sider, og stryker på venstre side mens jeg får 16 på andre side. X^2 = 16 deler dette med andrerot
Fortsetter med dette etter svarHar jeg tenkt feil noe sted? Setter stor pris på tilbakemeldinger
1c): På høyresiden ender du ikke opp med [tex]2x[/tex]. Husk hva fortegnet til [tex]x[/tex]-en på venstresiden er i utgangspunktet.
2a): ABC skal fungere fint - hvor er det det stopper opp her?
2b): Her skjønner jeg ikke hva du gjør. Tenk som følger; du har et produkt av to faktorer, nemlig [tex]x[/tex] og [tex]x-5[/tex]. Når disse ganges sammen, skal vi få et produkt lik 0. Det betyr at vi får to løsninger; når den første faktoren er lik null, og en til løsning når den andre faktoren er lik null. For alt som ganges ned null blir null, sant

2c: HInt; [tex]9=3^2[/tex]
2d: Du gjør riktig i å gange med [tex]2[/tex], men så gjør du litt rare ting. Du har altså [tex]16=x^4[/tex], med andre ord [tex]16=x \cdot x \cdot x \cdot x[/tex]. Hva må da [tex]x[/tex] være?
-
- Dirichlet
- Innlegg: 174
- Registrert: 30/09-2014 18:57
3a og 3b: faktoriser, forkort og trekk sammen
abc formel på 3b nevner for å få faktorisert(eller ta det i huet);)
abc formel på 3b nevner for å få faktorisert(eller ta det i huet);)
-
- Dirichlet
- Innlegg: 174
- Registrert: 30/09-2014 18:57
stemmer, my bad;([tex](x+4)^{2}[/tex]=bruk kvadratsetninger og så får du en abc formel ved å i tillegg substrahere med 9 med 16 og få en fin abc formel, blir mer riktig vell?
for å hjelpe i gang;)
for å hjelpe i gang;)
Bedre, men er enklere å ta kvadratroten på begge sider med en gangmatematikk 1S skrev:stemmer, my bad;([tex](x+4)^{2}[/tex]=bruk kvadratsetninger og så får du en abc formel ved å i tillegg substrahere med 9 med 16 og få en fin abc formel, blir mer riktig vell?
for å hjelpe i gang;)

-
- Dirichlet
- Innlegg: 174
- Registrert: 30/09-2014 18:57
oppg 4 får noen andre ta iallefall, men tipper du må regne ut alle der og få dem konvertert til èn enhet(rasjonellt uttrykk eller hva som er best) og så rangere...om det ikke er helt på jordet...
1B: Ja, du kan kryssmultiplisere.Reda_Srour98 skrev:1) b. Kan jeg kryss gange brøkene, og vise at 2x er never for telleren 24 som jeg da forkorter til x=12?
c, Gange alt med tre, stryke 3erne i brøken går opp i hverandre. 3-2=2x = 1=2x 1/2 = x
2a) kan vi bruke abc formelen her? eller hva skal gjøres her?
b) x^2=25 x=5
c) hva gjøres her?
d) ganger med 2 på begge sider, og stryker på venstre side mens jeg får 16 på andre side. X^2 = 16 deler dette med andrerot
Fortsetter med dette etter svarHar jeg tenkt feil noe sted? Setter stor pris på tilbakemeldinger
c) Det er riktig at du skal gange alt med tre men se gjennom utregningen din engang til. Er x=1/2?
2a: Ja, må bruke abc-formel. b) du må se engang til, x(x-5)=0, her ligger det to løsninger. Hva er den andre?
c) (glemt spørsmål)
d) X er opphøyd i 4. og du har 16 på den andre siden. Skal du da bruke andreroten eller noe høyere? Se på x^4 så ser du nok løsningen.
Edit: På oppgave 2c så må du bruke abcformel. Kan ikke bare ta kvadratrot av det som noen nevnte her fordi man da mister en løsning.
Det går brillefint å ta rota som første steg på denne oppgaven. Hvilken løsning faller ut mener du?lærematte skrev: Edit: På oppgave 2c så må du bruke abcformel. Kan ikke bare ta kvadratrot av det som noen nevnte her fordi man da mister en løsning.
Hei, ja du mister x=-7 som er en løsning og det ser man hvis man løser ut kvadratsetningen og løser den som en annengradslikning.Lektorn skrev:Det går brillefint å ta rota som første steg på denne oppgaven. Hvilken løsning faller ut mener du?lærematte skrev: Edit: På oppgave 2c så må du bruke abcformel. Kan ikke bare ta kvadratrot av det som noen nevnte her fordi man da mister en løsning.