triksen graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kjerstien

noen som vet hva en graf der y går mot en spesiell sum når x får mot uendelig heter?
Husker det ikke selv!! :?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Muligens tenker du på horisontale asymptoter.

Eks: Funksjonen f(x) = 3x/(x+1) har y=3 som horisontal asymptote ettersom lim[sub]│x│->∞[/sub] f(x) = 3.
kjerstien

Takk for hjelpen!!
Men det kan ikke være en asymptotisk graf? er en stund siden jeg har hatt om dette nå...
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Selv har jeg ikke vært borti begrepet "asymptotisk graf". I matematikklitteraturen brukes som regel formuleringen "f har y=... som asymptote".

Nå ser jeg i Kunnskapsforlaget fremmedordbok at "asymptotisk" betyr "form som av en asymptote". På grunnlag av denne definisjonen vil jeg tro at formuleringen "asymptotisk graf" kan brukes om grafen til en funksjon som har en asymptote.
kjerstien

forstod ikke så veldig mye, men virker som om du kan dette bedre enn meg!! :D Får satse på det...

takk skal du ha!!
Svar