Du spiller yatzy og kaster fem terninger.
a) hva er sannsynligheten for at du får fem enere?
b) Hva er sannsynligheten for at du får yatzy, dvs like mange øyne på hver av terningene?
Sammensatte forsøk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Mener ikke å være pirkete (Aleks855 skrev:
Bare gang dette med 100% for å få det i prosent.

skf95 skrev:Mener ikke å være pirkete (Aleks855 skrev:
Bare gang dette med 100% for å få det i prosent.
), men synes dette er en litt interessant problemstilling: Når en skal gjøre om fra desimaltall til prosent, skriver mange at de ganger med [tex]100\%[/tex]. Men vi er vel alle enige om at [tex]100\%=1[/tex]? Skrivemåten er forståelig, men i mine øyne litt feil. Eller hva?
Det er vel helt fint. "Prosent" betyr "per hundre" som er det samme som $\frac1{100}$ så når vi sier at vi ganger med 100% så er det det samme som å si at vi ganger med $100\% = 100 \cdot \frac1{100} = 1$. Vi bare får en ny "måleenhet" i form at prosenttegnet.
Det er riktig som alex sier. Man kan se på [%] som en slags annen enhet, og dermed tolke "100%" som $100\cdot [\%]$.skf95 skrev:Men for å gå fra desimaltall til prosent, må en jo gange med 100 (og ikke 100%=1)? Ganger du med 100%, gjør du i praksis ingenting.
Det blir helt analogt med tilfellet når vi endrer enheter fra f.eks. meter til centimeter, der sammenhengen er at 1[m]=100[cm], så $1=\frac{100[cm]}{1[m]}$, og når vi gjør om fra meter til centimeter kan vi gange med denne faktoren: F.eks. $3.2[m]=3.2[m]*1=3.2[m]*\frac{100[cm]}{1[m]}=320[cm]$.
For desimaltall over til prosent blir det da 0.032=0.032*1=0.032*100[%]=3.2[%].
(årsaken til at jeg har bruk [] er bare for å understreke at det er snakk om enheter/symboler som behandles på samme måte som x,y,z etc)
Ja, det gir jo mening, men føler likevel min tankegang også er en mulig tolkning (ikke at Aleks' er feil)? Altså at en kunne, dog litt sært, ha skrevet "gange med 10 000%".
Og hva med slike tilfeller; [tex]100+10\%[/tex], er dette lik [tex]100+0,1=100,1[/tex] eller [tex]100+10=110[/tex]? Jeg vil mene det første.
Og hva med slike tilfeller; [tex]100+10\%[/tex], er dette lik [tex]100+0,1=100,1[/tex] eller [tex]100+10=110[/tex]? Jeg vil mene det første.
Hver gang vi regner med prosent så må vi gjøre en antagelse. Det kan vaere f.eks: anta at 100%=32. Da følger det at 10%=3.2 og at 100%+10%=35.2 og at 100 + 10% = 103.2.skf95 skrev:Ja, det gir jo mening, men føler likevel min tankegang også er en mulig tolkning (ikke at Aleks' er feil)? Altså at en kunne, dog litt sært, ha skrevet "gange med 10 000%".
Og hva med slike tilfeller; [tex]100+10\%[/tex], er dette lik [tex]100+0,1=100,1[/tex] eller [tex]100+10=110[/tex]? Jeg vil mene det første.
Som oftest er antagelsen implisitt, det blir antatt at man forstår det forfatteren mener, men det leder jo også ofte til misforståelser.
Mathematics is the gate and key to the sciences.