Hei!
Det er en oppgave i R1 som jeg ikke får til! Kan noen hjelpe meg?
I trapeset ABCD er A(1,0), B(3,1) og C(2,4). AB og CD er de parallelle sidene. Punktet D ligger på linja med likningen y=x+4. Finn kordinatene til D.
Vektorregning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
Ja, det vet jeg hvordan jeg skal gjøre!Zeph skrev:CD skal være parallell med AB.
Husker du hvordan du gjør det?
Kall [tex]D(x,y)[/tex]
Men da har jeg to ukjente da?
Dersom [tex]D=(x,y)=(x,x+4)[/tex], skriv opp uttrykk for de parallelle vektorene [tex]AB[/tex] og [tex]CD[/tex].
Bruk så at de er parallelle! (Hva betyr det, sånn rent algebraisk, at de er parallelle?)
Bruk så at de er parallelle! (Hva betyr det, sånn rent algebraisk, at de er parallelle?)
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
-
- Fibonacci
Nå skjønte jeg hva du mente!Lord X skrev:Dersom [tex]D=(x,y)=(x,x+4)[/tex], skriv opp uttrykk for de parallelle vektorene [tex]AB[/tex] og [tex]CD[/tex].
Men stopper opp:
-x=-4t også 1=xt
1=(4t)t
1=4t*t^2
Sist redigert av johanneholmm den 21/11-2013 21:51, redigert 1 gang totalt.
Husk altså at y=x+4.
Dvs. vi får (som du sier):
[tex](2,1)=t(x-2,x)=(tx-2t,tx)[/tex] dvs. [tex]2=tx-2t, 1=tx[/tex] slik at [tex]t=-\frac{1}{2}[/tex].
Ser du nå hvordan du kan finne punktet D?
[tex](2,1)=t(x-2,x)=(tx-2t,tx)[/tex] dvs. [tex]2=tx-2t, 1=tx[/tex] slik at [tex]t=-\frac{1}{2}[/tex].
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
-
- Fibonacci
Hvordan kom du fra 2=tx-2t til t=1/2?Lord X skrev:Husk altså at y=x+4.
Nå fikk jeg det til!!Lord X skrev:Jeg brukte begge ligningene.
Den ene sier at [tex]1=tx[/tex].
Vi setter så dette inn i den andre og får:
[tex]2=tx-2t=1-2t[/tex] dvs. [tex]2t=-1[/tex]
Tusen takk