Valg av Bøker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg skal ta opp en del fag neste skoleår og lurte litt på hvilke bøker det ville være lurt å kjøpe. Jeg ønsker helst å finne bøker som forklarer ting enkelt, med en del eksempler, ettersom jeg lærer litt treigt og det blir selvstudier. Er det noen som kanskje har hatt fagene som kan gi meg litt råd?

Fagene jeg skal ta er:
Kjemi 1
Fysikk 1 og 2
Matte R2
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg tok R2 som privatist og jeg brukte denne: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8203337023

Jeg er vel fornøyd, men jeg har ikke så mye å sammenligne med. Om noen sterkt anbefaler Sinus-serien så burde du gå for den i stedet.
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Kjemi1: Her brukte skolen min kjemien stemmer 1, synes selv boka var god og kan anbefale den.

Fysikk 1 & 2:
Her brukte skolen min Rom stoff tid serien fra cappelen. Jeg var ikke helt fornøyd med disse bøkene, synes de forklarte noen konsepter vanskeligere enn det de var og på helt merkelige måter.
Jeg brukte Ergo bøkene mye som supplemang, og når jeg hadde FY2 nå i vår brukte jeg ergo boken mer enn rom stoff tid boken når jeg skulle lære konsepter.
Kort sagt: vil anbefale ergo bøkene til fysikk
link til fy1 boka, ergo

R2:
Skolen min brukte sinus bøkene, har ikke noe særlig erfaring med andre bøker. Synes selv boken er god, den deler konsepter inn i delkapitler og har med en del relevante eksempler. Eneste er kanskje at eksemplene er en smule enkle.
link til sinus boka

edit: relevant tråd til R2 bok: http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 13&t=35188
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Har ikke noe å tilføye utover det jeg sa i tråden Steinbiten linket til vedrørende R2. :)

Når det gjelder kjemi, kjøpte jeg Aqua Kjemi 1, men har hittil kun bladd i den. Den ser dog grei ut. Fikk et tips av en her inne som likte den bedre enn de andre og så fant jeg et blogginnlegg på nettet hvor en kjemilærer hadde gått gjennom alle læreverkene og foretrakk den.

Har ikke noe å sammenligne med i Fysikk 1, men jeg var godt fornøyd med Ergo.

Lykke til! :)
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg ville bare takke dere alle sammen for all hjelpen, dere gjorde det mye lettere for meg. :D
Svar