Vektor - forstår ikke oppgaven.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marham
Cayley
Cayley

I oppgaven så er det oppgitt at jeg har en vektor a = [3,5] så skal jeg finne koordinatene til vektor c som står normalt på vektor a.

Hva vil det si "å stå normalt" på vektor a, og hvordan løser jeg den?
Vektormannen
Euler
Euler
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å stå normalt på vil si å stå vinkelrett på. Du skal altså finne en vektor som står vinkelrett på [3,5]. For å gjøre det kan skalarproduktet være til hjelp. Hva vet du om skalarproduktet til to vektorer som står vinkelrett på hverandre?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
damc
Cayley
Cayley
Sted: kollemo
Kontakt:

En vektor c som står vinkelrett på a kan f.eks. være [5,-3]
Damc
Bilde
marham
Cayley
Cayley

Takk for svar, men hvordan skal jeg regne det ut?

Tror forresten at skalarproduktet blir 0 dersom de står vinkelrett på hverandre.
Johan Nes
Fermat
Fermat

Ukjent vektor [X,Y]

Når vektorene skal stå vinkelrett på hverandre skal skalarproduktet bli null, altså [3,5] * [x,y] = 0.

Det gir 3 * x + 5 * y = 0

Men hvordan i alle dager løser man dette? Dette er vel en likning som kan ha uendelig mange svar?

Jeg er ikke vant med å regne ut med to ukjente, som regel har en koordinat vært gitt på de oppgavene jeg har løst.

Det du kan gjøre er å velge et tall for x og sette inn for å så regne ut y.

For eksempel x = 5:

3 * 5 + 5 * y = 0

15 = - 5y

Y = -3

X = 5

Kontroll:

[3,5] * [5, -3] = 3 * 5 + 5 * (-3) = 0

Dette er i hvert fall en måte å gjøre det på, så sant oppgaven ikke ber om noe mer spesifikt eller gir flere tilleggsopplysninger.

Kan tungvekterne på forumet bekrefte? Vektormannen? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er helt ok å gjøre det slik :). Oppgaven sier bare at vi skal finne en slik vektor. Hvordan man gjør det er helt opp til en selv. Man kan gjøre slik du gjorde, eller gjøre det kjappere ved å bare "se" at [tex]3 \cdot 5 + 5 \cdot (-3) = 0[/tex], altså må [5, -3] være en slik vektor. Det man bør vise er at vektoren man har funnet faktisk står normalt på den oppgitte vektoren, slik du gjorde til slutt her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar