R2 eksamen H 2010, oppg 4 d) alt. 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
corina123
Pytagoras
Pytagoras

Jeg sliter med å skjønne hva man skal gjøre for å lage grafen til T på oppgave 4 d) alt. 2. Hvordan går man frem? Jeg har sett på løsningsforslaget, men hvordan vet jeg at man skal tegne både T og T'? Her er eksamenen: http://matematikk.net/ressurser/eksamen/R2/R2_H10.pdf . I tillegg lurer jeg på hvordan det er på eksamenene med graftegning. Dersom det står "tegn grafen til f(x)" betyr det uansett at man må gjøre det for hånd? I så fall, er man nødt til å skrive ned de ulike verdiene man bruker i et skjema, eller kan man bare skrive direkte av fra "table" på CASIO?

Takk for hjelpen, jeg setter stor pris på det :)
Vedlegg
løsningsforslag
løsningsforslag
matte3.jpg (84.37 kiB) Vist 1916 ganger
mikki155
von Neumann
von Neumann
Sted: Trondheim

Når det gjelder tegning av graf, henviser jeg til vurderingsveiledningen 2012 del 1.5 siste punkt:

"Eleven står fritt til å tegne en graf på papir eller bruke et digitalt verktøy for å tegne samme graf og deretter ta en utskrift. Begge typer besvarelser skal vurderes på lik linje ved sensuren"

Når det gjelder å tegne T, så trenger du å bruke uttrykket du kom frem til som viser arealet av det fargelagte området. Da setter du bare inn ulike verdier for a inn i uttrykket (som er innenfor intervallet), og setter opp tilsvarende punkter på y-aksen. Dette kan du gjøre hvis du tegner for hånd. Tegner du digitalt, må du jo skrive ut og så forklare hvordan du fikk frem grafen (her er det jo a som er variabel, som du kan erstatte med x på geogebra).
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Johan Nes
Fermat
Fermat

Heisann,

Forordet til eksamensheftet mitt sier at dersom det ikke er spesielt spurt om det i oppgaven, så trenger du ikke om å legge inn funksjonstabell i oppgaven. Du er nok nødt til å tegne grafene ja, så vær forberedt på det og ikke ta noen sjanser på det. Det er MULIG du får mulighet til å skrive ut grafene digitalt, men jeg hadde ikke tatt risikoen på det.

Personlig kommer jeg bare til å tegne grafen og så skriver jeg, "Funksjonsverdier hentet fra TI-83". Husk å få med enhet og benevning på aksene, det er visst viktig.

Når det gjelder oppgaven din, så skal du kun tegne grafen til funksjonen T. Oppgaven er klar på det: "Tegn graften til T når ..."

Den andre grafen er T', altså den deriverte til funksjonen. Grunnen til at den er tegnet inn på løsningsforslaget er at de har brukt den for å finne bunnpunktene til grafen, sannsynligvis i Geogebra hvor man må gjøre det for å finne ekstremalpunktene på de fleste funksjoner. :)

Håper det var til hjelp!
Johan Nes
Fermat
Fermat

Ok. Takk til mikki for oppklaring vedrørende utskrift av grafer.

Har du tenkt å gjøre det på den måten, mikki?

Det er klart man sparer litt tid på å få tatt en utskrift, men hvordan fungerer det i praksis? Får hele klassen tilgang på en printer? Ser for meg at det fort kan bli både tekniske problemer med tanke på tilkobling, men også kø og trengsel.

Like fornuftig å tegne for hånd kanskje?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Sted: Trondheim

Jeg driter i printeren; skal noe printes ut må en av vaktene gå ut og finne printeren, og så hente papiret. Dessuten er det mange ganger skole-PC'ene ikke finner den riktige skriveren, og dessuten har det hendt at det har tatt 5-10 minutter for skriveren å beiarbeide forespørselen (+ kø). Så når det gjelder grafoppgaver tegner jeg bare grafen inn i det vedlagte konstruksjonsarket -- mye enklere =)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Johan Nes
Fermat
Fermat

Høres fornuftig ut. Jeg tenker akkurat det samme selv.

Nå er det bare å krysse fingrene for heftige mengder med romgeometri og vektorer, så kan kanskje dette gå OK tross alt. :)
corina123
Pytagoras
Pytagoras

Takk for svar, det hjalp! Deres løsning på graftegning høres nok ut som det beste. Dere få ha lykke til på eksamen :)!
Svar