R2 Eksamensfest 2013

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

Videreformidler denne eposten fra Oslo Handelsgymnasium.
På vegne av matematikkseksjonen ved Oslo Handelsgymnasium ønsker jeg å invitere dere til R2-eksamensfest i år igjen. Da vi arrangerte dette i fjor var det noen år siden dette sist hadde funnet sted (og da i andres regi enn vår). Tilbakemeldingen i fjor tydet på at det var et populært tiltak, og vi følger derfor opp med et nytt arrangement.

I år er vi så heldige å få Inger Christin Borge som er forsker/førsteamanuensis på ILS og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo til å gå gjennom årets oppgavesett for oss.

Vi møtes onsdag 29. mai kl 18 på lærerværelset på OHG og spiser pizza før vi beveger oss opp til et auditorium. Påmelding sendes til hermod.haug@ohg.vgs.no per mail innen fredag 24.mai.

Denne invitasjonen sendes denne uka til alle videregående skoler i Oslo og Akershus via skolenes elektroniske postmottak. I tillegg sender jeg med dette invitasjonen direkte til de som var til stede i fjor og andre vi har visst om som vi tror kunne være interessert. Det er fint om dere som mottar denne mailen gir informasjon videre til relevante kolleger på egen skole.

Med vennlig hilsen

Hermod Haug

Fagkoordinator i matematikk ved OHG
Jeg var der i fjor (med Tom Lindstrøm som foreleser) og syntes det var riktig så hyggelig. Inger Christin var min gruppelærer da jeg tok MA100 en gang på 90-tallet, så jeg er rimelig sikker på at kvaliteten blir like høy som i fjor :-)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er dette for lærere? :)
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

Johan Nes skrev:Er dette for lærere? :)
I utgangspunktet, så er det nok det. Var bare lærere der ifjor - men det står i brevet at det kan videreformidles til alle interesserte, så det er vel lov å sende en epost og spørre om å få lov til å komme allikevel. Eventuelt kan man bare melde seg på og ikke nevne at man er elev. :) Underholdningen bestod i en gjennomregning av de interessante oppgavene på eksamen, med til dels sterke meninger fra salen, så det kan hende det er for spesielt interesserte.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Festlig. Hadde sikkert vært interessant å være med på.

Synd det er ETTER eksamen. :D
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

JoddEHaa skrev:
Johan Nes skrev:Er dette for lærere? :)
I utgangspunktet, så er det nok det. Var bare lærere der ifjor - men det står i brevet at det kan videreformidles til alle interesserte, så det er vel lov å sende en epost og spørre om å få lov til å komme allikevel. Eventuelt kan man bare melde seg på og ikke nevne at man er elev. :) Underholdningen bestod i en gjennomregning av de interessante oppgavene på eksamen, med til dels sterke meninger fra salen, så det kan hende det er for spesielt interesserte.
Sterke meninger? Fortell! :)
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

Moebius skrev:Sterke meninger? Fortell! :)
Må nok skuffe deg. Husker ikke noen detaljer fra hva som ble sagt. Det er tross alt snart et år siden, men Tom Lindstrøm ble stadig avbrutt av noen scruffy mattelærere på bakerste benk - det var også et par sensorer i salen som kunne si litt om hvilke feil elevene gjorde på de forskjellige oppgavene. Eneste konkrete som har festet seg i hukommelsen min var at Lindstrøm mente at et punkt og en vektor begge burde skrives med runde paranteser, men ikke alle i salen var enig.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

JoddEHaa skrev:
Moebius skrev:Sterke meninger? Fortell! :)
Eneste konkrete som har festet seg i hukommelsen min var at Lindstrøm mente at et punkt og en vektor begge burde skrives med runde paranteser, men ikke alle i salen var enig.
Er det mulig å ha en mening om slike ting?

Kan forstå ulike løsningsforslag og fremgangsmåter, men trodde slike ting ikke var gjenstand for diskusjon. Sinus læreverket er i hvert fall tydelig på runde parentes for punkt og firkantede parenteser for vektorer. :)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Alt Sinus gjør er ikke nødvendigvis standard. Ta for eksempel navngiving av vektorer. Sinus bruker piler over bokstavene ($\vec a$) siden det ikke er altfor vanskelig å skrive for hånd, mens det vanligste er å bruke fete bokstaver ($\bf a$). Andre ting jeg har opplevd er over- og understreking, som er marginalt mindre slitsomt enn piler. I tillegg har jeg fått beskjed om at nå må vi være voksne nok til å ikke markere vektorer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

2357 skrev:I tillegg har jeg fått beskjed om at nå må vi være voksne nok til å ikke markere vektorer.
Latterlig!

Min mening er at matematikken skal være entydig. Da tar jeg meg heller tiden til å markere en vektor, for jeg har prøvd det, og det tar ikke så mye krefter. Tvetydighet dreper matematikken.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

2357 skrev:Alt Sinus gjør er ikke nødvendigvis standard. Ta for eksempel navngiving av vektorer. Sinus bruker piler over bokstavene ($\vec a$) siden det ikke er altfor vanskelig å skrive for hånd, mens det vanligste er å bruke fete bokstaver ($\bf a$). Andre ting jeg har opplevd er over- og understreking, som er marginalt mindre slitsomt enn piler. I tillegg har jeg fått beskjed om at nå må vi være voksne nok til å ikke markere vektorer.
Av hvem? :)

Jeg trodde og regnet med at all matematisk notasjon var universal og presis. Noe annet gir ikke mening for min del, men jeg skjønner at det ikke er tilfelle allikevel.

Å bruke fete bokstaver er vel langt mer problematisk da det er enklere å gjøre feil skulle man tro? En pil over en bokstav levner jo ingen tvil om hva det er du uttrykker og er jo også raskt å tegne.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Aleks855 skrev: Min mening er at matematikken skal være entydig. Da tar jeg meg heller tiden til å markere en vektor, for jeg har prøvd det, og det tar ikke så mye krefter. Tvetydighet dreper matematikken.
Det er klart man helst skal bruke klar notasjon, men her var det avklart på forhånd at det ikke skulle inngå skalarer i uttrykkene.
Johan Nes skrev: Av hvem? :)
En geometriforeleser som ikke ville skrive for mye.
Johan Nes skrev: Å bruke fete bokstaver er vel langt mer problematisk da det er enklere å gjøre feil skulle man tro? En pil over en bokstav levner jo ingen tvil om hva det er du uttrykker og er jo også raskt å tegne.
Fete bokstaver for hånd er håpløst, men skrevet på maskin er det enkelt å se forskjell. Når du skal markere vektoren din ytterligere, gir pilen en ubehagelig stabel. Jeg foretrekker i hvertfall $\hat{\bf a}$ over $\hat{\vec a}$.
Svar