Hvordan bestå R2-eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

R2-eksamen nærmer seg.
Jeg synes faget er veldig tungt, og derfor går det ikke så fort fremover. Sliter en del med selve forståelsen.
Mitt eneste mål er å bestå eksamen, og jeg er veldig bekymret for hvordan det skal gå.

Er straks igjennom hele boka, og har kanskje 10 oppgaver igjen i kapittelet om diff.likninger.
Men er dessverre en stund siden jeg jobbet med de første kapitlene i boka, så føler at mye er glemt.
Tenker uansett at jeg får repetert dette ved å løse eksamensoppgaver.

Er det noen type oppgaver man garantert får? Er det noen temaer jeg kan hoppe over?

Trenger kun å fokusere på det som er mest nødvendig, hvis ikke så strekker ikke tiden til.
Er redd jeg skal prioritere tiden feil frem til eksamen.

Og er det noen som har noen kommentarer på R2-eksamen som var i høst? Var det for stor/liten arbeidsmengde? Var det oppgaver utenfor pensum? Slike ting som har blitt klaget på, og muligens kan bli endret til denne vårens eksamen.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Vi har kommet omtrent like langt. Jeg skal gjøre meg ferdig med differensiallikninger de neste to dagene og så begynner jeg på regning av eksamensoppgaver.

Du nevner ikke noe om eksamensoppgaver? Har ikke du sett på tidligere oppgaver? Om målet kun er å stå, bør du kanskje se på hva det er mest av på tidligere eksamensoppgaver og så prøve å bli en ekspert på akkurat det feltet.

Jeg er også litt bekymret, men det går som det går. ;)
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Med ti oppgaver igjen. Mener du at du gjør alle øvingsoppgavene?

Har stort sett regna ferdig Kalkulus av Tom Lindstrøm, og synes sigma-boka er helt håpløs. Hvilken bok har du?

Spør fordi jeg tar opp både R1 og R2.

TIl nå har jeg tatt ett kapittel hver dag. (Begynte for en og en halv uke siden.)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Moebius skrev:Med ti oppgaver igjen. Mener du at du gjør alle øvingsoppgavene?

Har stort sett regna ferdig Kalkulus av Tom Lindstrøm, og synes sigma-boka er helt håpløs. Hvilken bok har du?

Spør fordi jeg tar opp både R1 og R2.

TIl nå har jeg tatt ett kapittel hver dag. (Begynte for en og en halv uke siden.)
Du spurte ikke meg regner jeg med, men jeg svarer allikevel. :)

Har du brukt Kalkulus i stedet for R1/R2 pensum? Hvordan har det gått å regne seg gjennom den? Er den god pedagogisk for selvstudium? Vurderer å jobbe med den i sommer.

Ett kapittel per dag er en syk progresjon om du faktisk regner gjennom oppgavene også, så sant du ikke kan stoffet fra før. Jeg har i hvert fall ikke sjanse til det. Jeg har gjort alle oppgavene i boken frem til de siste kapitlene, hvor jeg rett og slett må kutte litt hjørner slik at jeg kan begynne med eksamensoppgaver.

Jeg hadde Sigma for 1T og synes den var helt elendig. Korte og dårlige eksempel og måtte titt og ofte bruke internett for å supplere ting jeg lurte på.

Sinus R1 var jeg stort sett veldig fornøyd med. Med komplette løsningsforslag til fasiten på nett er den veldig bra for selvstudium. Jeg har brukt Sinus for R2 også, men her synes jeg en del av tingene har vært dårlig forklart, men det er mulig det er fordi stoffet er vanskeligere.
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Hei johan.

Jeg er ferdig på videregående, og tok første semester på UiO som selvstudium mens jeg var syk. Har elendige karakterer fra VGS og tar opp R1 og R2 som privatist for å komme inn på NTNU. Nå løser jeg bare aktivitets-oppgavene (i Sigma) så har det ikke akkurat travelt. Og jeg liker å komme meg raskt videre til neste kapittel.

Anbefaler deg å kjøpe studieboka(hjelpoeboka) til Kalkulus. Her er en hel seksjon om matematikken fra VGS (fin å ha med på eksamen!).

Den grønne Kalkulus-boka er forøvrig veldig god. Jeg har flere tilsvarende bøker på engelsk, men denne er min favoritt. UiO har også lagt ut en rekkke videoforelesninger på nett, og sammen med MatematikkTV på youtube, går det fint å jobbe med Kalkulus-boka på egenhånd. Her er det ikke like mange oppgaver per delemne, men du må nok regne med å bruke lenger tid på hver oppgave.

Boka er kanksje ikke så pedagogisk(?), men video-forelesningene er til stor hjelp. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Moebius skrev:Hei johan.

Jeg er ferdig på videregående, og tok første semester på UiO som selvstudium mens jeg var syk. Har elendige karakterer fra VGS og tar opp R1 og R2 som privatist for å komme inn på NTNU. Nå løser jeg bare aktivitets-oppgavene (i Sigma) så har det ikke akkurat travelt. Og jeg liker å komme meg raskt videre til neste kapittel.

Anbefaler deg å kjøpe studieboka(hjelpoeboka) til Kalkulus. Her er en hel seksjon om matematikken fra VGS (fin å ha med på eksamen!).

Den grønne Kalkulus-boka er forøvrig veldig god. Jeg har flere tilsvarende bøker på engelsk, men denne er min favoritt. UiO har også lagt ut en rekkke videoforelesninger på nett, og sammen med MatematikkTV på youtube, går det fint å jobbe med Kalkulus-boka på egenhånd. Her er det ikke like mange oppgaver per delemne, men du må nok regne med å bruke lenger tid på hver oppgave.

Boka er kanksje ikke så pedagogisk(?), men video-forelesningene er til stor hjelp. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Johan Nes skrev:
Moebius skrev: Anbefaler deg å kjøpe studieboka(hjelpeboka) til Kalkulus. Her er en hel seksjon om matematikken fra VGS (fin å ha med på eksamen!).

Den grønne Kalkulus-boka er forøvrig veldig god. Jeg har flere tilsvarende bøker på engelsk, men denne er min favoritt. UiO har også lagt ut en rekkke videoforelesninger på nett, og sammen med MatematikkTV på youtube, går det fint å jobbe med Kalkulus-boka på egenhånd. Her er det ikke like mange oppgaver per delemne, men du må nok regne med å bruke lenger tid på hver oppgave.

Boka er kanksje ikke så pedagogisk(?), men video-forelesningene er til stor hjelp. :)
Kult. Takk for tipset! :)

Har bladd litt i selve Kalkulus, men ikke studieboka. Skal gjøre det og se etter den seksjonen. Jeg har blitt anbefalt å jobbe med Calculus - A complete course av Adams i sommer, men jeg er ikke 100% sikker enda, ettersom jeg begynner å helle mot ingeniørstudium og da er det en annen bok av Lindstrøm som er pensum. :)

Lykke til på eksamen! Du må vel ha minimum 4?
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Søkt meg til bmat, så trenger ikke egentlig 4, men bedre snitt. :)

Lykke til du og!
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

Jeg sliter veldig med eksamensoppgavene. Føler at de er på et høyere nivå enn oppgavene i boken.
Har prøvd meg på litt forskjellige sett, og får til svært lite. Garantert stryk. Men alt jeg trenger på eksamen er å bestå.

Problemet mitt på del 1 er vel bare at jeg ikke husker alle regler, men tror det skal gå greit bare jeg gjør nok oppgaver
og får pugget noen regler.

Problemet mitt på del 2, er at jeg ofte ikke forstår hva de spør om.
Og jeg har et dårlig grunnlag i matematikk fra før, og da det kommer oppgaver som sier "vis at..." og "forklar at...", så sliter jeg veldig!
Jeg har ikke det grunnlaget og den forståelsen, slik at jeg vet hvordan jeg skal forklare og vise det de spør om.
I tillegg så er det mye diff.likninger på del 2, og det er absolutt det jeg er dårligst på.

Det begynner å bli smått med tid, og jeg er utrolig stresset over at jeg får til så lite. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang..

Hvordan skal jeg legge opp dette best mulig, slik at jeg kan klare å bestå?
Hva bør jeg fokusere på?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Clementine skrev:Problemet mitt på del 1 er vel bare at jeg ikke husker alle regler, men tror det skal gå greit bare jeg gjør nok oppgaver
og får pugget noen regler.
Husk å ta en titt på "Formler som skal være kjent til del 1" på denne siden: http://matematikk.net/side/R2_Hovedside
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

^Jepp, har de arkene fra før:)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Finn så mange eksamensoppgaver som mulig og gå systematisk gjennom de. Jeg har ambisjoner om bedre enn ståkarakter, så for min del jobber jeg meg systematisk gjennom sett for sett, selv om det tar tid da jeg må lære stoffet.

Hittil så ser jeg at det går igjen løsning av enkle integraler og typisk derivasjon av to funksjoner, en hvor du som regel bruker produktregelen og en annen hvor du bruker en kombinasjon av produkt og kjerneregelen. Lær disse.

Enkel vektorregning ser også ut til å gå igjen.

Lær deg å regne ut vektorproduktet og også skalarproduktet. Vis at to vektorer står vinkelrett på hverandre (skalarprodukt lik null).

Om målet er å stå, så hadde jeg kanskje droppet differensiallikninger og heller fokusert på å lære dette andre skikkelig. Jeg sliter også med differensiallikninger, men har et håp om å kunne løse en enkel på del 1, så jeg har ikke gitt opp det.

Som sagt, gå gjennom alt du finner av eksamensoppgaver her inne på matematikk.net på hovedsiden og se hva som går igjen. Lær dette og kryss fingrene.

Hva trenger man for å stå? 20 poeng? :)
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

^Tror kanskje jeg bare skal fokusere på å klare del 1 oppgaver skikkelig. Tror det er kun der jeg kan sanke poeng.
Jeg kan kanskje klare en a- og/eller b-oppgave på del 2, hvis det er oppgaver alá "Tegn grafen" eller enkel vektorregning.

Så på sensorveiledningen for høsten 2012, og der var det veiledende karaktergrenser.
12 poeng er visst karakteren 2,
24p-->kar. 3
35p-->4
45p-->5
56p-->6

Men karakteren settes etter en helhetsvurdering.
Svar