Problem R1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marham
Cayley
Cayley

Okei, jeg står helt fast på en oppgave på R1 matte, og lurer på om noen kan hjelpe. Er privatist og har ikke hatt matte på evigheter, da P-matte.

I en oppgave spør de om disse to uttrykkene er ekvivalente:
3x^2-4x=2 OG x^2+2x-1=-1/2x^2

Det jeg lurer på er hvordan man skal regne ut dette? Hvilke regler tar man i bruk? Jeg innbiller meg at det første uttrykket er en annengradslikning, men egentlig har jeg ikke peiling. Hva er de to uttrykkene?

For det andre, er det noen som kan si svaret?

Sliter med å gjenkjenne hvordan typer likninger dette er, da det er så lenge siden jeg hadde grunnstoffet. Hadde satt masse pris på all hjelp jeg kan få.
Vektormannen
Euler
Euler
Sted: Trondheim
Kontakt:

To ligninger er ekvivalente hvis de har de samme løsningene. Så du kan rett og slett løse hver ligning og se om løsningene er de samme for begge to. Ligningene er som du sier andregradsligninger. Hvordan du løser slike står det nok om i boken din?

Alternativt kan du se om du kan sjonglere litt med en av ligningene (dvs. å gange, dele, flytte over osv.) til du enten får den til å bli helt lik den andre ligningen, eller til du finner ut at den umulig kan ha de samme løsningene som den andre ligningen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
marham
Cayley
Cayley

Takk for svar! Men kan jeg spørre om en ting til? Hvordan fjerner man brøken? Sikkert veldig grunnleggende kunnskap dette, men klarer ikke huske det ;)
marham
Cayley
Cayley

Takk for svar! Men kan jeg spørre om en ting til? Hvordan fjerner man brøken? Sikkert veldig grunnleggende kunnskap dette, men klarer ikke huske det ;)
magneam
Cantor
Cantor

Mener du 1/2 x^2 som står på høyre side av den andre likningen?

I så fall multipliserer du hver side av likningen med nevneren (2). Da får du

[tex]2 x^2 +4x-2=-x^2[/tex]
magneam
Cantor
Cantor

Hvis du har flere brøker du vil bli kvitt i likningen, multipliserer du med fellesnevneren
Svar