Fortegns-skjema til et "ln(x)" utrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

Hei!

Jeg skal lage et fortegnskjema til [tex]\frac {2\ln(x) -2}{x}[/tex]

og jeg lurer på hva [tex] 2\ln(x)-2[/tex] skal ha på fortegnslinja? x kan jo ikke være under eller lik 0.. Er den positiv fra bruddpunktet 0 og opp ? eller er den lik 0 i [tex]e[/tex]

her er det jeg har konkludert med så langt: Bilde

Kan dette stemme?
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Det er vel bare hensiktsmessig å tegne forstegnsskjema for det intervalet det funksjonen din er definert. Og som du selv sa, så er den jo ikke definert over alt ;)
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

dan skrev:Det er vel bare hensiktsmessig å tegne forstegnsskjema for det intervalet det funksjonen din er definert. Og som du selv sa, så er den jo ikke definert over alt ;)
Joda, det er jo forsåvidt rett, for oppgaven har definisjonsmenge fra 0 til --> og når man da tegner et fortegns-skjema, burde jeg kun inkludere at fra 0 og oppover, og ingen negative verdier ?

;)
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det er i tillegg en feil i fortegnsskjemaet. Når er 2ln(x)-2 > 0; Det er ikke ved x = 0, da er ikke logaritmen definert :)
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

fuglagutt skrev:Det er i tillegg en feil i fortegnsskjemaet. Når er 2ln(x)-2 > 0; Det er ikke ved x = 0, da er ikke logaritmen definert :)
Skal det skrives som et bruddpunkt da? Skjønte ikke helt hva du mente :/
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Sett opp ulikheten 2ln(x)-2 > 0, da ser du at svaret ikke er x = 0, slik ditt fortegnsskjema viser ;)
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

fuglagutt skrev:Sett opp ulikheten 2ln(x)-2 > 0, da ser du at svaret ikke er x = 0, slik ditt fortegnsskjema viser ;)
den er da større enn "e", men den er fordetom ikke negativ for verdier under?
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

denNorske skrev:
fuglagutt skrev:Sett opp ulikheten 2ln(x)-2 > 0, da ser du at svaret ikke er x = 0, slik ditt fortegnsskjema viser ;)
den er da større enn "e", men den er fordetom ikke negativ for verdier under?
Df= <0,-->>

x= 0 er ikke et nullpunkt siden nevneren her blir null, og da er det et bruddpunkt. 2lnx-2= 0 gir x= e^1. Så fortegnsskjemaet ditt starter fra 0 og oppover, du må ogsa ha med nullpunktet x=e på fortegnsskjema.
Damc
Bilde
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

damc skrev:
denNorske skrev:
fuglagutt skrev:Sett opp ulikheten 2ln(x)-2 > 0, da ser du at svaret ikke er x = 0, slik ditt fortegnsskjema viser ;)
den er da større enn "e", men den er fordetom ikke negativ for verdier under?
Df= <0,-->>

x= 0 er ikke et nullpunkt siden nevneren her blir null, og da er det et bruddpunkt. 2lnx-2= 0 gir x= e^1. Så fortegnsskjemaet ditt starter fra 0 og oppover, du må ogsa ha med nullpunktet x=e på fortegnsskjema.
Om jeg nå har nullpunktet "e" med på linja, da blir den jo positiv hele veien uansett? Dessuten, så var "Utrykket" definert som et brudd i 0.
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Uttrykket er definert for alle x større enn 0, altså starter fortegnslinja der. Nevneren vil være positiv for alle x større enn 0, altså kan du i praksis droppe den fra fortegnslinja (Ta den med likevel ;)). Da trenger du kun linja for 2ln(x) -2, som du burde klare ganske greit :)
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

fuglagutt skrev:Uttrykket er definert for alle x større enn 0, altså starter fortegnslinja der. Nevneren vil være positiv for alle x større enn 0, altså kan du i praksis droppe den fra fortegnslinja (Ta den med likevel ;)). Da trenger du kun linja for 2ln(x) -2, som du burde klare ganske greit :)
MEn jeg er litt forvirra på lnx utrykket. Det er ikke mindre eller lik 0 i "e". Det er bare ikke definerbart som 0, så hva er rett for lnx utrykket? Har bare litt hjerneteppe, klarer ikke å finne ut hva som er rett. :/
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Vi har 2lnx - 2 > 0;
lnx>1
e^(lnx) > e^1
x>e
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

fuglagutt skrev:Vi har 2lnx - 2 > 0;
lnx>1
e^(lnx) > e^1
x>e
Må beklage.

hvis jeg har en x-verdi for lnx utrykket, la oss si 0.00001 - Utrykket forblir positivt hele tiden. Det er greit at e^1 er et nullpunkt, men det er når y = 0 ifølge grafen.
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Jeg tror du misforstår litt, så går gjennom hele oppgaven;

[tex]\frac{2ln(x)-2}{x}[/tex]

Vi ser først at funksjonen ikke er definert for x mindre eller lik 0. Forøvrig ser vi ved denne antakelsen at nevneren alltid er positiv, altså vil den ikke påvirke når uttrykkets fortegn.

Da gjenstår det kun å sjekke når telleren er positiv, dette er når:
[tex]2ln(x)-2>0[/tex]

Vi løser denne likningen;
[tex]ln(x)-1 > 0[/tex]
[tex]ln(x) > 1[/tex]
[tex]x > e[/tex]

Dette betyr at ved alle x større enn e så er telleren positiv. Vi fant tidligere at nevneren alltid er positiv, dermed er hele uttrykket positivt for alle x større enn e :)
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

fuglagutt skrev:Jeg tror du misforstår litt, så går gjennom hele oppgaven;

[tex]\frac{2ln(x)-2}{x}[/tex]

Vi ser først at funksjonen ikke er definert for x mindre eller lik 0. Forøvrig ser vi ved denne antakelsen at nevneren alltid er positiv, altså vil den ikke påvirke når uttrykkets fortegn.

Da gjenstår det kun å sjekke når telleren er positiv, dette er når:
[tex]2ln(x)-2>0[/tex]

Vi løser denne likningen;
[tex]ln(x)-1 > 0[/tex]
[tex]ln(x) > 1[/tex]
[tex]x > e[/tex]

Dette betyr at ved alle x større enn e så er telleren positiv. Vi fant tidligere at nevneren alltid er positiv, dermed er hele uttrykket positivt for alle x større enn e :)
Ojaaaa! Takk for at du orka det der, har visst blanda det helt.

Jeg trudde at nllpunktet var når "x-aksen" på en graf var lik 0, og ikke utrykket i seg selv. Det du skrev, sjekka jeg igjen, og da er utrykket = 0 i e^1. Stemmer det da et utrykket er negativt for verdier under? :D (må bare få bekreftet det jeg tenker)
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
Svar