Fysikk 1 oppgave - Newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

En ishockeypuck har masse 0,15 kg og fart 10 m/s. Med en kølle slår vi pucken slik at den farer i stikk motsatt retning med fart 2,0 m/s. Vi regner at pucken blir påvirket av en konstant kraft fra køllen i 0,030 s. Hvor stor er kraften på pucken? Hvilken retning har kraften?

Det jeg tenker aller først er å finne akselerasjonen for pucken ved begge hastigheter.

1. bruker generelle formelen for a = v/t = 10 m/s / 0,030 s
2. a = v/t = 2 m/s / 0.030 s

Setter a i formelen for F = ma (Newtons 2. lov)

For den første finner jeg F = 50 N
For den andre finner jeg F = 10 N i motsatt retning.

Lurer på om differansen blir 40 N i samme retning som opprinnelige?

Fasiten sier 60 N i motsatt retning enn opprinnelige fartsretning.

Kan noen sette meg på riktig spor, på forhånd takk...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du har egentlig gjort alt riktig, men det er jo ikke differansen du skal ha. Kraften er samme retning når du sakker farten som når du gir den ny fart (gitt at akselerasjonen alltid går i samme retning, slik den gjør her). Selve farten er egentlig helt uviktig, det er bare endringen av fart som er interessant, så ikke la deg lure av at farten endrer retning ;)
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk for konstruktivt tilbakemelding. Jeg skjønner ikke helt, men det er flere av oppgavene som jeg har løst, ved å summere kreftene i motsatt retning med positiv fortegn. Er ikke det feil, siden alt differansen skal utregnes. Jeg blir litt usikker nå....hvordan tenker man her. Det står i oppgaven at pucken blir slått i motsatt retning, ergo er jo det differansen.

I boken står det ingenting om den nye tankegangen..... :roll:
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det spiller ingen rolle, da du har konstant kraft. Vi starter med å finne akselerasjonen;
[tex]a = \frac{v_{slutt}-v_{start}}{tid} = \frac{10m/s-(-2)m/s}{0,03s} = 400m/s^2[/tex]

Deretter bruker vi F = ma;
[tex]F = 0,15kg \cdot 400m/s^2 = 60N[/tex]
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, er ikke 10 m/s startfart ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Ops, det skulle den selvfølgelig vært ;) Endre de to, så blir det riktig. Akselerasjonen bytter da retning,og den blir slik den skal være, med retning mot begynnelsesfarten.
ABrutalDuck
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/10-2021 13:38

rembrandt skrev: 04/02-2013 17:14 Hei, er ikke 10 m/s startfart ?
Nei. Den er -10 m/s, fordi startfarten sin vektor er rettet i motsatt retning sammenlignet med sluttfarten sin vektor.
Svar