Hvordan legge opp privatiststudium i R1, R2 og Fysikk 1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg skal i år ta R1, R2 og Fysikk 1 som privatist og kunne gjerne tenke meg noen tips til hvordan jeg skal legge det opp. Jeg ønsker og er forberedt på å jobbe hardt og mye, men har også lyst å bruke tiden min smart for å oppnå best mulig resultat.

Jeg diskuterte dette med noen kamerater tidligere i kveld som har høyere utdannelse fra høyskole/universitet og de mente at jeg burde gå rett på eksamensoppgaver og ikke kaste vekk tid på å gå gjennom bøkene.

Selv så jeg for meg å jobbe meg systematisk gjennom hver enkelt bok og regne gjennom eksempelsoppgaver før jeg begynner på eksamensoppgavene. Jeg tror også de sier det de sier på bakgrunn av at man på høyskolenivå ofte har store bøker, hvor kun deler er pensum, mens på VGS nivå så er vel stort sett alt del av pensum?

Bør jeg gjøre meg ferdig med R1 først og så begynne med R2 eller bør jeg flette sammen de elementene som har overlapp og ta det samtidig?

Jeg ønsker ikke bare å gjøre det bra på eksamen, men vil ha et så godt som mulig grunnlag da jeg skal studere realfag videre til høsten. Jeg har kanskje litt knapt med tid, men får forhåpentligvis gjort dette på fulltid og jeg er motivert til å jobbe. I tillegg er jeg nesten ferdig med 1T hvor jeg har hengt med veldig bra.

På forhånd takk for gode svar! :)
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Gjør kontrolloppgavene før du går løs på eksamensoppgaver....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg diskuterte dette med noen kamerater tidligere i kveld som har høyere utdannelse fra høyskole/universitet og de mente at jeg burde gå rett på eksamensoppgaver og ikke kaste vekk tid på å gå gjennom bøkene.
Dette tror jeg er det verste rådet du noen gang kommer til å få.

Jeg vil anbefale å ta R1 før 1FY, og så til slutt R2. Fysikken er litt kjekkere når du forstår mye av R1 pensum.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Kork skrev:
Jeg diskuterte dette med noen kamerater tidligere i kveld som har høyere utdannelse fra høyskole/universitet og de mente at jeg burde gå rett på eksamensoppgaver og ikke kaste vekk tid på å gå gjennom bøkene.
Dette tror jeg er det verste rådet du noen gang kommer til å få.

Jeg vil anbefale å ta R1 før 1FY, og så til slutt R2. Fysikken er litt kjekkere når du forstår mye av R1 pensum.
Det var egentlig det jeg trodde selv. Jeg tror de gir råd på bakgrunn av at pensum på høyere utdanning ofte består av flere bøker hvor enkeltkapittel blir plukket ut fra bøker som kanskje er på 1000 sider.

Ja, jeg merker at jeg er litt matematisk utfordret på fysikken, men jeg tenkte kanskje å lese på stoffet og prøve å lære konseptene og så begynner jeg for alvor å regne med oppgaver om et par måneder.

Alt som er i R1, R2 og Fysikk 1 bøkene er vel så vidt jeg skjønner pensum?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Stemmer, alt (I hvertfall nesten) er med i pensum. Merk likevel at ikke alt er like eksamensrelevant :)

Må si meg enig i rådene du har fått, prøv å se etter sammenhenger mellom fagene. For meg er det alpha omega, og gjør alt mye mer intuitivt. Lykke til!:)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Jeg er enig med Kork som ovenfor skriver at det er et dårlig råd du har fått. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de enten ikke har mye erfaring med realfag eller ikke anser deg som en venn.

Personlig gjorde jeg noe lignende da jeg skulle flytte over til Gløshaugen etter å ha tatt en grad ved Samfunnsvitenskap/Humanistisk institutt. Jeg tok 1T, R1, R2, Medie og informasjonsvitenskap 2 og Norsk skriftlig på et semester. I tillegg har jeg tatt Fysikk 1 som privatist tidligere.

Her gikk jeg frem slik: Vanskelighetsgraden i 1T og R1 er lavere enn i R2. Du trenger derfor å gjøre færre oppgaver der. I R2 brukte jeg en uke per kapittel. Da gjorde jeg alle oppgavene i både Sinus og Cosinus. Her er mengdetrening viktig og man må rett og slett få gjort så mange oppgaver som mulig. I R1 må man nesten gå frem på samme måte, men det tar sannsynlig kortere tid å forstå et emne enn i R2. Jeg brukte mellom 2 og 3 dager per kapittel og regnet gjennom både Sinus og Cosinus-bøkene.

Når det kommer til det å enten å gjøre ferdig R1 og så gå over til R2 eller blande, så vil jeg foreslå å blande. Jeg tror at det er den beste måten å gjøre det på, men du bestemmer selv hva som passer for deg.

Ved fysikk hos privatist så innebærer eksamen en muntlig-praktisk del som betyr at du må ha kontroll på forsøkene. Hvis du stiller uforberedt der, så vil du slite. Jeg hadde personlig snille sensorer og utspørrer som gjorde at jeg slapp unna det at jeg ikke fikk til forsøket helt.

I tillegg så spør du om pensum, ved privatisteksamener må du kunne hele pensum. Det nytter ikke å kunne litt av det. I fysikk kan egentlig alt komme, men mekanisk fysikk forekommer som oftest. I matematikk så bør du kikke på tidligere eksamensoppgaver for å se hva som har vært tidligere, det kommer noen ganger igjen.

Tilslutt må jeg nevne at det er helt individuelt hvordan du legger opp tempoet, men det du nok kommer til å slite mest med frem til eksamen er nettopp tiden.

PS! Et siste råd er å lære seg sirkelligningen i R1, det kommer ofte på eksamen, men er ikke nevnt i Sinus-boka. De har laget et ekstraoppslag til det.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Hei!

Jeg ville ha delt inn semesteret i to deler, en hvor du gjennomgår pensum, og en hvor du bare løser gamle eksamenssett (og tar lærdom av de oppgavene du ikke får til!).

Jeg ville ha satt av 3/4 av perioden du har til rådighet til å komme meg gjennom pensum, med tilhørende kapitteloppgaver.

Videre ville jeg først ha lest gjennom hvert kapittel, ikke fortere enn at jeg forstod det som ble skrevet. Deretter ville jeg ha gått gjennom det en gang til, og denne gangen ha laget gode notater - ofte kan det være nyttig å lage seg et lite renskrevet kompendium eller et sammendrag av hvert kapittel (her er vi kanskje forskjellige :) ). Når det kommer til oppgavene, burde du juble hver gang du kommer til en oppgave du ikke klare å løse. Vær nøye med å finne ut av akkurat hvorfor du ikke klarer å løse oppgaven, og gå tilbake og nøst opp de løse trådene. Å løse mange nok oppgaver er det som skal til for å få stoffet under huden (som også gjør at du gjør det knall på eksamen)! Lykke til :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei.

Som student gjennom fem år har jeg noen tanker om dette.

Du vil lære veldig mye om du klarer å jobbe deg gjennom hvert kapittel og gjøre alle oppgavene, men erfaring viser at det er noe man sjeldent får tid til (med mindre man er *usedvanlig* disiplinert).

Det kan lønne seg å finne ukeplaner/lekseplaner fra en skole, og gjøre alle oppgavene som ble gitt i lekse.

Det er VELDIG VIKTIG å gjøre eksamensoppgaver, for disse pleier å være mye i samme stil, men siden alle eksamener er mye forskjellige, lønner det seg å kunne pensum godt også - så gjør også oppgavene i boka.

Også erfaringsmessig kan det bli litt kjedelig å lære alt fra én bok. Se om du ahr flere muligheter for å lese ting fra flere kilder.

Heng litt på matematikk.net - svar gjerne på spørsmål. Det er utrolig lærerikt.

Se ViHarts YouTube-videoer.

Og MinutePhysics på YouTube.

(husk at realfag ikke handler om formler og regler. Det handler om intuisjon, visualisering og moro. La deg fascinere, osv.)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Tusen hjertelig takk til alle mann for veldig gode svar og gode ønsker! Det trenger jeg nok. :D
Go_Rilla skrev:Jeg er enig med Kork som ovenfor skriver at det er et dårlig råd du har fått. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de enten ikke har mye erfaring med realfag eller ikke anser deg som en venn.
Hahaha. Der lo jeg høyt! :D
Go_Rilla skrev:Personlig gjorde jeg noe lignende da jeg skulle flytte over til Gløshaugen etter å ha tatt en grad ved Samfunnsvitenskap/Humanistisk institutt. Jeg tok 1T, R1, R2, Medie og informasjonsvitenskap 2 og Norsk skriftlig på et semester. I tillegg har jeg tatt Fysikk 1 som privatist tidligere.
Hvordan gikk det på eksamen? :)

Ellers takk for veldig gode svar vedrørende matematikken.
Go_Rilla skrev: Ved fysikk hos privatist så innebærer eksamen en muntlig-praktisk del som betyr at du må ha kontroll på forsøkene. Hvis du stiller uforberedt der, så vil du slite. Jeg hadde personlig snille sensorer og utspørrer som gjorde at jeg slapp unna det at jeg ikke fikk til forsøket helt.
Ja, å kunne forsøkene er vel alfa omega på muntlig, skjønt jeg har hørt at man ofte slipper unna med å bare forklare forsøket? Man må vel uansett forstå de godt.

Er det noen som vet om det er noen private skoler som arrangerer kurs i labforsøk for privatister?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Da er jeg i gang med R1, men jeg merker at jeg synes det er vanskelig. Det er mulig jeg er dum, men jeg synes eksemplene på polynomdivisjon var dårlig forklart i Sinus R1. Hadde det ikke vært for Khan Norge på Youtube, så hadde jeg nok fortsatt sittet og stirret på boken.

Nå sitter polynomdivisjon, men det tok mye tid og forstå det og nå må det inn i fingrene. Forhåpentligvis mykes den matematiske hjernen min opp etter hvert, men jeg frykter at jeg som privatist kaster vekk mye tid på å sitte å fundere på ting hvor en lærer kunne raskt hjulpet meg videre.

Men sånn er det bare. Jeg får prøve så godt jeg kan og se hva som skjer.

Forresten. Delkapittelet om bevisføring inneholdt så vidt jeg kunne se ikke fasit hverken i Sinus eller Cosinus? Hvordan skal jeg forstå noe av det da? Jeg synes denne delen var litt vanskelig, så om jeg ikke får sjekket oppgavene mine, så vet jeg ikke om jeg gidder å gjøre de en gang.

Mvh

Johan Nes
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

http://sinusr1.cappelendamm.no/c409015/ ... tid=221581

Der har du fasitsvarene på beviskapitlet. Du har også svar på alle de andre delkapitlene i boka.

http://sinusr1.cappelendamm.no/c182400/ ... tid=182418

Jeg er forøvrig enig i at det første kapitlet er litt vanskelig å forstå. Bevis er muligens ikke det beste å starte en bok med, sånn i retrospekt.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Nå sitter polynomdivisjon, men det tok mye tid og forstå det og nå må det inn i fingrene. Forhåpentligvis mykes den matematiske hjernen min opp etter hvert, men jeg frykter at jeg som privatist kaster vekk mye tid på å sitte å fundere på ting hvor en lærer kunne raskt hjulpet meg videre.
Det er veldig god trening å fundere :) I begynnelsen gjør det ganske vondt xD
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:http://sinusr1.cappelendamm.no/c409015/ ... tid=221581

Der har du fasitsvarene på beviskapitlet. Du har også svar på alle de andre delkapitlene i boka.

http://sinusr1.cappelendamm.no/c182400/ ... tid=182418

Jeg er forøvrig enig i at det første kapitlet er litt vanskelig å forstå. Bevis er muligens ikke det beste å starte en bok med, sånn i retrospekt.
Fantastisk! Der er jo løsningsforslag også. Dette kommer til å være til god hjelp videre, takk så meget. Glemte de å trykke fasiten i boken?

Fint å høre at det første kapittelet er vanskelig. ;)
Kork skrev:
Nå sitter polynomdivisjon, men det tok mye tid og forstå det og nå må det inn i fingrene. Forhåpentligvis mykes den matematiske hjernen min opp etter hvert, men jeg frykter at jeg som privatist kaster vekk mye tid på å sitte å fundere på ting hvor en lærer kunne raskt hjulpet meg videre.
Det er veldig god trening å fundere :) I begynnelsen gjør det ganske vondt xD
Det er nok veldig god trening og ja, det gjør vondt. :)

Problemet er at jeg ikke føler jeg har så veldig mye tid å miste. :cry:
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er bevisføring en viktig del av pensum og videre i boken?

Jeg er ferdig med kapittel 1 og forsto veldig godt alt utenom bevisføring. Dette synes jeg var dårlig forklart, men jeg er usikker på om jeg bør bruke tid på å lære dette bedre. Har notert meg at dette var et svakt punkt før jeg gikk videre, så får jeg heller komme tilbake til det.

:D
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Bevis er viktig for forståelsen din i matte, og det gir deg grunnleggende ferdigheter. Det er ofte en (eller flere) oppgaver per eksamen som går på å vise formler. Da kan det være greit å kunne litt bevis, dog de ofte har et stort fokus på algebratriksing.
Svar