Tok bildet av oppg. - her er den:
http://share.pho.to/6syd/auth?token=6sy ... b9f14aa8c2
Vær så snill å løs denne oppgaven for meg!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
- Sted: Oslo
Er massen 3kg? skal jeg se på begge klossene som ett system?MrHomme skrev:Akselerasjonen er lik i begge tilfellene. Siden kraften er lik, og begge klossene ligger inntil hverandre.
Massen skal være den samlede massen av begge klossene.
Bruk [tex]a=\frac{F}{m}[/tex]
-
- Noether
Hva med kraften som virker mellom a og b, da er jo ikke klossen ett system?MrHomme skrev:Akselerasjonen er lik i begge tilfellene. Siden kraften er lik, og begge klossene ligger inntil hverandre.
Massen skal være den samlede massen av begge klossene.
Bruk [tex]a=\frac{F}{m}[/tex]
Massen er 3kg ja.
Hvis du har lært om Newtons 3.lov, så sier den at all kraft har en like stor rettet motkraft. Så når du dytter en av klossene, så vil den kraften du dytter med bli overført til den neste klossen. Akselerasjonen vil være den samme i begge tilfellene.
Hvis du har lært om Newtons 3.lov, så sier den at all kraft har en like stor rettet motkraft. Så når du dytter en av klossene, så vil den kraften du dytter med bli overført til den neste klossen. Akselerasjonen vil være den samme i begge tilfellene.
-
- Noether
B) Hva svarer jeg i oppg. b) da? hva er kreftene som virker mellom a og b?MrHomme skrev:Massen er 3kg ja.
YonasHerland skrev:B) Hva svarer jeg i oppg. b) da? hva er kreftene som virker mellom a og b?MrHomme skrev:Massen er 3kg ja.
Der svarer du at kreftene er like store, og mostatt rettet. Newtons 3 lov. Hvis du ikke kan den, les deg opp på den

-
- Noether
Tusen takk for hjelpen, planen er at vi skal gå gjennom Newtons 3. lov i timen imorgenMrHomme skrev:YonasHerland skrev:B) Hva svarer jeg i oppg. b) da? hva er kreftene som virker mellom a og b?MrHomme skrev:Massen er 3kg ja.
Der svarer du at kreftene er like store, og mostatt rettet. Newtons 3 lov. Hvis du ikke kan den, les deg opp på den

YonasHerland skrev:Tusen takk for hjelpen, planen er at vi skal gå gjennom Newtons 3. lov i timen imorgenMrHomme skrev:YonasHerland skrev: B) Hva svarer jeg i oppg. b) da? hva er kreftene som virker mellom a og b?
Vær så god

Høres bra ut, lykke til med det