Bayes setning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg sliter med R1 pensum (Bayes setning) og lurer på om noen her på forumet kan hjelpe meg med å forstå den bedre.

På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Svaret på det er sannsynligvis ja, men du må jo vise hva du ikke skjønner.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Hvis du har to avhengige hendelser blir sannsynligheten for at begge skjer:

[tex]P(A\cup B) = P(A|B)P(B) = P(B|A)P(A)[/tex]

Deler med P(B) på begge sider, og vips: Bayes' setning.[/tex]
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Gommle mener selvfølgelig [tex]P(A \cap B) = P(A) \cdot P(B|A) = P(B) \cdot P(A|B) [/tex]

Rettet etter kommentar fra Svinepels:)
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Kan noen forklare meg med enkle ord hvordan jeg skal forholde meg til snitt og union? Jeg blir alltid forvirret når jeg ser U og U snudd på hodet.

Vennligst hjelp med å forstå det slik at jeg aldri glemmer det, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

[tex]\cup[/tex] er Union, fordi den ser ut som en u. [tex]\cap[/tex] er snitt.

[tex]\cup[/tex] kan tolkes som "eller". [tex]A\cup B[/tex] les: "A eller B" (evt. A union B.)

[tex]\cap[/tex] kan tolkes om "og": [tex]A \cap B[/tex] les: "A og B".
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk, dette var litt enkelere enn i boken
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar