[2FY]antall desimaler i svarte??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
denstyggeandungen

Hei!

Kan noen forklare meg med eksempler hvordan man bestemmer hvor mange desimaler man skal ha i svaret.
Dette er i sammenheng med newtons lover.

Læreren min sa noe med at man skulle sammenligne det svakeste desimalleddet med det sterkeste og få et eller annet ut av det. Men fikk ikke det med meg. :oops:
Gjest

Man skal ha like mange desimaler i svaret, som det er i det leddet med minst desimaler i oppgava.
Eks.

2,50 * 2,523 = 6,31

2,5 * 2,523 = 6,3
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Først må vi se på hvordan vi teller gjeldene siffer:

1) 0,0234

har 3 gjeldende siffer, og kan skrives på standardform slik:

2,34*10[sup]2[/sup] fortsatt med like mange gjeldende siffer.


2) 12300

har 5 gjeldende siffer og kan skrives på standardform slik:

1,2300*10[sup]4[/sup] fortsatt med like mange gjeldende siffer.

Ser du poenget her?

Dersom det er 0-er før siffer som ikke er det er det. Regnes ikke 0-ene som gjeldende siffer. 0-er som kommer etter andre siffer telles som gjeldende siffer.


Så til selve reglen for antall gjeldende siffer i svaret:

Du skal ikke ha flere gjeldende siffer i svaret, enn det er i det tallet som færrest antallet gjeldende siffer i utregningen.

Som en tilleggsregler kan man si at du kan ha ett eller noen ganger 2 ekstra gjeldende siffer i svaret, men det er unntaksvis. Men bruk "aldri" mer enn 2 ekstra gjeldende siffer i svaret.

--------------------------------------------------------
I mellomsvar kan det være et tips å bruke ett til to flere gjeldende siffer enn det er i det tallet som færrest antallet gjeldende siffer i utregningen.
--------------------------------------------------------

Du skal altså aldri telle antall desimaler og la det avgjøre antall desimaler i svaret. Det er gjeldende siffer som du skal telle, og la det bestemme etter reglene jeg har gitt over.
Gjest

takk til ettam og gjest. :)
Svar