Vektor, bevis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bob Weir

Jeg skal vise at hvis v er en hvilken som helst vektor (ulik 0). da er (1/||v||) * v enhetsvektoren. ||v|| er altså lengden.

Prøvde meg,

1/([rot]a^2 + b^2 + c^2[/rot]) * abc =

a*b*c/([rot]a^2 + b^2 + c^2[/rot]) , opphøyer begge ^2

(a^2 * b^2 * c^2) / a^2 + b^2 + c^2 -hva nå?
Gjest

Opphøye begge^2 har du ikke lov til. Det blir galt.
Eks. 3 / 4 er ikke det samme som 3^2 / 4^2
Gjest

1 / ([rot][/rot](a^2+b^2+c^2)*[a,b,c] =
[a/[rot][/rot](a^2+b^2+c^2) , b/[rot][/rot](a^2+b^2+c^2) , c/[rot][/rot](a^2+b^2+c^2)]

Dette er vektoren som skal være lik enhetsvektoren. Regn ut lengden av denne vektoren med den vanlige formelen for lengden av en vektor. Da får du at lengden av denne vektoren er [rot][/rot]1 = 1.[rot][/rot]
Bob Weir

Hm, jeg fikk det ikke helt til.
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Lengden til vektoren
[x,y,z] er gitt ved [rot][/rot](x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]+z[sup]2[/sup])
Begynn slik Gjest begynnte. Det er slik du multipliserer en vektor med en skalar.
Så finner du lengden etter formelen jeg skrev opp. Alle nevnerene er like. De skal opphøyes i andre. Du fjerner dermed kvadratroten. Tellerne kan nå settes på felles brøkstrek. Ut ifra formelen for lengde til vektorer står det nå a[sup]2[/sup]+b[sup]2[/sup]+c[sup]2[/sup] i telleren. Det er nøyaktig det samme som står i nevneren og brøken blir 1.[rot][/rot]
Bob Weir

Men det er jo komma mellom de tre leddene, hvordan kan jeg da legge de sammen som en sum, vil vel ha [1,1,1]?
Gjest

Utregning:

Lengden av vektoren
[a/√(a^2+b^2+c^2) , b/√(a^2+b^2+c^2) , c/√(a^2+b^2+c^2)]

blir

[rot][/rot](a^2/(a^2+b^2+c^2) + b^2/(a^2+b^2+c^2) + c^2/(a^2+b^2+c^2)) = [rot][/rot]((a^2+b^2+c^2) / (a^2+b^2+c^2)
= [rot][/rot]1 = 1


Hilsen Gjest kl 19.50 i går[rot][/rot]
Gjest

Du skal ikke få vektoren [1,1,1]. Du skal komme fram til en vektor med lengde 1. For å finne lengden av vektoren bruker du formelen Kent kom med.
Gjest

Og en enhetsvektor er en vektor som har lengde 1. Vektoren [1,1,1] har ikke lengde 1. Den har lengde [rot][/rot](1^2 + 1^2 + 1^2) = [rot][/rot]3
Svar