Løse logaritmer uten kalkulator.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
pompagil
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 28/08-2011 23:07

Hei, vi har nettopp begynt med logaritmer og jeg lurer på hvordan man løser uten kalkulator (for hånd).


F.eks:
lg10000

Kan noen forklare hvordan man gjør det? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke så lett å finne logaritmer for hånd. Før i tiden hadde man tabeller for logaritmer som man slo opp i.

Men når det er sagt, så kan du alltid finne logaritmer av potenser med samme grunntall som grunntallet til logaritmen. Det er det du har et tilfelle av i eksempelet ditt. Hvis du har lg av en potens av 10 så kan du lett finne hva logaritmen er.

Husk på hva lg x betyr: lg x er det tallet du må opphøye 10 i for å få x. Les dette noen ganger, for det er ikke mer enn dette logaritmen er. Husker du på dette så vil det meste som har med logaritmer å gjøre gå greit. Så hva skal vi finne når det står lg 10000? I følge det ovenfor så spør vi da etter det tallet vi må opphøye 10 i for å få 10000. Har du svaret på det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pompagil
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 28/08-2011 23:07

10^4 ? :D

Endring: Leste feil, det vi må opphøye 10 i da er 4? :-)
Sist redigert av pompagil den 23/11-2011 00:13, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, [tex]10000 = 10^4[/tex], så 4 er altså det tallet vi må opphøye 10 i for å få 10000. Da er lg 10000 = 4. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pompagil
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 28/08-2011 23:07

Vektormannen skrev:Ja, [tex]10000 = 10^4[/tex], så 4 er altså det tallet vi må opphøye 10 i for å få 10000. Da er lg 10000 = 4.
Tusen takk for å ta deg tid til å forklare!, forstår nå! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]\log_2(8) = ? [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er vel greit å forklare først hva [tex]\log_2[/tex] betyr? :p

På samme måte som definisjonen* ovenfor: [tex]\log_a x[/tex] er det tallet vi må opphøye [tex]a[/tex] i for å få [tex]x[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Trodde du skrev det jeg. Leste ikke så nøye over innlegget ditt

[tex]\Large \log_a(b) = c \Leftrightarrow b = c^a[/tex] :oops:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er vel greit å nevne det siden den notasjonen aldri brukes på VGS såvidt jeg husker (ganske rart egentlig, hvis man forstår konseptet med logaritmer så bør jo ikke forskjellige grunntall (utenom e og 10) være så veldig vanskelig.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Syntes selv det blir mer forvirrende å ikke nevne det.

Da får man tallene e og 10 til å virke spesielle, når de i praksis er valgt tilfeldig (om man ser på det fra videregående perspektiv.)

Måe bedre å definere det først generelt også bruke de mer spesielle. Vi lærte først logaritmeregler med e også logaritmeregler med 10

tåpelig...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar