Trekk sammen og forkort:

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Cepps
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 12/10-2011 16:49
Sted: Norge

Hei!

Jeg sliter litt med en egentlig forholdsvis enkel oppgave, jeg skal trekke sammen og forkorte dette stykket der / er brøkstrek:

x^3-x/x+1

Jeg prøvde og dele de separat, dvs at svaret ble x^2-x
Er dette riktig?
Føler jeg har glemt noe!
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Ja du er imål.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Kan du beskrive teknikken din i detalj? Hva vil det si å "dele separat"? Du har nemlig riktig svar, men jeg har følelsen av at du muligens har brukt en ugyldig framgangsmåte, utifra hvordan du ordla deg.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Cepps
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 12/10-2011 16:49
Sted: Norge

svinepels skrev:Kan du beskrive teknikken din i detalj? Hva vil det si å "dele separat"? Du har nemlig riktig svar, men jeg har følelsen av at du muligens har brukt en ugyldig framgangsmåte, utifra hvordan du ordla deg.
Det jeg gjorde var :

X^3/x = x^2

x(-1)= -x
96xy
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 272
Registrert: 01/10-2007 22:30

Det det såg ikkje heilt rett ut... Du har ikkje lov til å splitta opp slik. Eg antar oppgåva di var slik:(antar" sidan du ikkje har brukt parantesar)

[tex] \ \frac{x^3-x}{x+1} [/tex]

[tex] \ \frac{x(x^2-1)}{x+1} [/tex]

[tex] \ \frac{x(x-1)(x+1)}{x+1}[/tex]

[tex] \ \underline{\underline{x(x-1)}} [eller] \underline{\underline{x^2-x}} [/tex]
Cepps
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 12/10-2011 16:49
Sted: Norge

96xy skrev:Det det såg ikkje heilt rett ut... Du har ikkje lov til å splitta opp slik. Eg antar oppgåva di var slik:(antar" sidan du ikkje har brukt parantesar)

[tex] \ \frac{x^3-x}{x+1} [/tex]

[tex] \ \frac{x(x^2-1)}{x+1} [/tex]

[tex] \ \frac{x(x-1)(x+1)}{x+1}[/tex]

[tex] \ \underline{\underline{x(x-1)}} [eller] \underline{\underline{x^2-x}} [/tex]
aaah, nå forstår jeg:)

Takker!
Svar