Et spisebord med 4 plasser, på stolene skal det sitte 4 personer, og det er ikke lov til å flytte på stolene.
a) Hvor mang måter kan de sitte på? Alle mulige tenkelige måter.
- 4 x 4 = 16. Blir dette riktig?
b) En hatt går på rundgang blant de 4. Hvor mange mulige kombinasjoner av plass/hatt blir det nå?
- 16 x 4 = 64 ?
Noen som kan hjelpe meg med denne?
Spisebord med 4 plasser
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
- Sted: Bergen
Når den første skal sette seg, har han fire valg. Han velger en. Den andre som skal sette seg har da tre valg, den tredje har to valg og den siste har ett valg. Det oversettes til 4!=4*3*2*1=24
hvis jeg forstår riktig;Johansoer skrev:Et spisebord med 4 plasser, på stolene skal det sitte 4 personer, og det er ikke lov til å flytte på stolene.
b) En hatt går på rundgang blant de 4. Hvor mange mulige kombinasjoner av plass/hatt blir det nå? - 16 x 4 = 64 ?
[tex]4*4![/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Noen som kan bekrefte at dette blir riktig? Jeg prøvde å tegne det, men det ble litt i meste laget.Janhaa skrev:hvis jeg forstår riktig;Johansoer skrev:Et spisebord med 4 plasser, på stolene skal det sitte 4 personer, og det er ikke lov til å flytte på stolene.
b) En hatt går på rundgang blant de 4. Hvor mange mulige kombinasjoner av plass/hatt blir det nå? - 16 x 4 = 64 ?
[tex]4*4![/tex]
Blir det i såfall da 24 x 4 = 96 + de andre 24, som blir det totale antall muligheter? :S
- Johan