\input{username} skrev:hmm, jeg skjønte nå at du ikke har gitt funksjonen, kun grafen. Da er det sannsynlig at du skal løse den grafisk, ved mindre du blir bedt om å lage en funksjon...
Ja, men dersom han utfører regresjon for å finne funksjonsuttrykket, bruker den deriverte og dobbeltderiverte til å forklare matematisk, for så å vise til hvordan det fungerer grafisk, så har han vist mye kunnskap.
Han bør også forklare at dette kun er en modell, og derfor kun gir et estimat, samt hvilken akse som viser alder, hvilken som viser høyde, og hvordan det er naturlig at den ene er avhengig av den andre. Det bør også spesifiseres tilfeller hvor modellen ikke er gyldig, f.eks. ved 100 000 år.
Å komme inn, peke her og der, og si her vokser treet fort, her vokser det sakte, virker jo rimelig lite. Man viser ikke annet enn at man kan lese av grafen.
Jeg ville i alle fall gitt en kort forklaring på grafen først, og så forklart hvordan disse sammenhengene kan vises matematisk. Først ved å vise hvordan jeg utførte regresjonen, at jeg deriverte og hvordan ekstremalpkter og vendepunkter fremkommer osv...