Fra 1T til R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hei, dette er mitt første innlegg på dette forumet, så bare si ifra hvis jeg gjør noe feil =)

Er ferdig med 1T; fikk 5 som karakter til jul, og 4 som standpunktkarakter nå på våren. Jeg har søkt på R1, men lurer på hvor vanskelighetsgraden ligger i forhold til 1T? Har hørt noen si at man må ha 5 i 1T for å gå videre med R1 og R2.

Siden vi ikke hadde noen prøver i sannsynlighetsregning, var det dette jeg gjorde dårlig på tentamenen, forstod alt annet. Hadde jeg øvd mer på sannsynlighet ville jeg sannsynlig (hehe) fått 5 som standpunkt (skal selvfølgelig øve mye på det bl. a. i sommer). Har også lånt en R1 bok og begynt på noen av kapitlene, og regnt litt på noen av oppgavene.

Jeg vil vel tro at det går mest på forståelse når man skal gå videre med R1? Noen som har fullført R1 som fikk f. eks. 4 i 1T?

Takker for alle relevante responser :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg fikk svak firer i T1, jobbet litt med R1, lå ann til 6.

Bare å jobbe litt med faget, lurer du på noe kan du alltid spørre her =)

(Og du kan alltid ta opp igjen fag, så lenge du går på vidergående. Jeg gjorde det og fikk 6 i T1)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei, og velkommen til forumet! :)

Denne tråden her er veldig relevant for det du lurer på: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=28833

Jeg vet om flere som hadde 3-4 i 1T og som gjorde det bedre i R1 og R2. Selv hadde jeg 4 i 1T (3 før jul) og fikk 6 i R1 og R2. Det kommer som du sier ganske mye an på forståelse. Jeg hadde hvertfall aldri klart å få 6 i R1/R2 om jeg hadde prøvd å pugge mest mulig av stoffet. Det du nok vil finne ut etter hvert som du går inn for å forstå forskjellige emner, er at det vil bli lettere å mestre andre tema etter hvert som de dukker opp. R1-pensumet er ganske stort, men det er mye som er ganske interessant der hvis du syns matte er et ok fag.

Det ser i alle fall ut som du er godt i gang hvis du begynner å se på R1 allerede nå. Du får bare spørre om det er noe.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Tusen takk for begge svar! :D
Dette hjalp meg veldig, og føler meg klar for neste år :D

Håper det er slik man skriver svar på forumet ^^

Tusen takk for henvisningen til den relevante tråden =)

Føler meg meget motivert, som sagt, til R1 og R2 som jeg trenger hvis jeg skal bli ingeniør eller lignende. Har tenkt å kjøpe R1 boka sånn at jeg kan sitte og jobbe litt med det i ferien. Greit å ha noe å gjøre også når man kjeder seg ^^ Så at det var et stort pensum i R1, ja, men jeg synes matematikk og fysikk er de mest interessante fagene som finnes! Er også enig i de "a-ha" opplevelsene man får når man skal løse en del av oppgavene. Algebra som du sa var veldig viktig var det jeg følte jeg klarte best i løpet av dette året også, og fant ut med vektorregning at det kom noen underbevisste likningssett man måtte løse for å få verdier for f. eks. a. Var ganske stolt av at jeg så det og klarte å løse det ^^

Igjen, takk for svarene, og jeg kommer antakeligvis til å være mer aktiv fremover =)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]f(x)=ae^{bx} \; , \; f(1)=1 \; , \; f(2)=2 [/tex]

Bestem [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex]

Eksempel på artig oppgave ^^

Jada matte artig når man får det til. Regne mye, og ha algebraen skikkelig på plass. Også kommer R1 til å gå kake
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 01/06-2011 18:23, redigert 1 gang totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Nebuchadnezzar skrev:[tex]f(x)=ae^{2b} [/tex]
Hvor ble det av x i funksjonen? dradd på ferie? ^^
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Haha, x=2 i den funksjonen du satt inn der hvert fall ^^

Sjekka på nettet, og fant ut at man måtte bruke bl. a. integrering for å bestemme a og b.
Har ikke lest noe om integrering, så tror jeg skal vente litt med oppgaven ^^
Men den så morsom ut, og ikke så vanskelig når man først har lært det ;)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ingen integrering, og skal være mulig å løse kun med ting man har lært fra T1.

Mmm trodde man lærte om den naturlige logaritmen i 1t.

Uansett har jo du boka, og kan lese litt om det

[tex]\lg(10)=1[/tex] og [tex]\ln(e)=1[/tex]

[tex]\ln(x)=b[/tex] er det samme som [tex]e^b=x[/tex]

Uansett les deg litt opp på R1 du, til du føler deg komfortabel med stoffet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hm, ok.

Vi lærte ikke om den naturlige logaritmen i 1T, vet ikke om det er pensum, men fant ingenting om det i boka (Sinus 1T).

Skal kikke litt på det i R1 boka, hvert fall ;)
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Den naturlige logaritmen blir presentert i R1.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Gode nyheter, snakka med mattelæreren på mandag. Var den siste mattetimen for i år, så fikk prata litt om fremtidsplaner. Han sa at han var glad for at jeg valgte R1, og han sa også at det som hindra 5-eren var nettopp sannsynligheter som vi ikke fikk øvd skikkelig på. Jeg var jo uansett 100% sikker på å velge R1 etter rådene dere gav meg, men fint å høre det fra læreren også =)

Just thought I'd let you know! :)
andersha
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 17/04-2010 18:26

Har hørt noen si at man må ha 5 i 1T for å gå videre med R1 og R2.
Jeg fikk høre av faglærer før jeg startet med R1 i fjor at de fleste gikk ned én karakter fra 1T til R1. Rimelig sikker på at klassen min er en ganske gjennomsnittsklasse, og her fikk flesteparten jeg hørte med den samme karakteren i R1 som i 1T. Noen gikk også opp, som mange andre nevner her. Jeg tror nok R-matte kan virke noe overveldende (faget blir sett på som vanskelig og det er et stort pensum). Vanskelighetsgraden til R1 er høy, men det er derimot mulig å gjøre det bra likevel. Forståelse gjennom mye oppgaveregning er noe som har fungert utmerket for meg (går ut av vg2 med 6 i R1 :) ).

Videre kan jeg anbefale deg 3 ting (kan desverre ikke vitenskapelig dokumentere at det virker, men synes de har fungert bra for meg) som vil gjøre faget mye mer overkommende og du føler ikke i like stor grad at "dette går ikke":

- Les delkapittelet før timen. På den måten lar du deg selv få mer tid til å "fordøye" matematikken. Forståelse er noe som er viktig i R-matte og dette kan hjelpe deg langt på vei.
- Prøv deg gjerne også på oppgaver før timen. Om du ikke klarer de er det helt OK, men igjen: du starter fordøyelsen av matematikken tidligere.
- Bruk tid på matematikk jevnt over hele året. Dette er IKKE et skippertaksfag.

Og til slutt, uansett hvor klisjé det høres ut, du blir ikke god i matematikk uten å slite.

Lykke til!
Sist redigert av andersha den 13/06-2011 18:10, redigert 1 gang totalt.
a=b
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Tusen takk, igjen!
For et fantastisk forum! :D

Tusen takk, andersha, og gratulerer så mye med 6 i R1! :)

Ja, jeg begynte med det nå i januar - gikk gjennom stoffet i helgene før timene på mandagene. Følte det gikk mye mer "smooth" da, og satt til og med og hjalp klassekameratene mine xP Har scanna inn kapitlene "Vektorer" og "Vektorregning" (hehe, vet ikke om det er helt lovlig, men whatever! HER SKAL DET LÆRES! xD) som jeg skal komme meg gjennom i sommer :) Har kommet til 5.4 i sinus boka (vektorer). Sleit en del med de siste oppgavene i 5.3, men uansett ^^

Jeg er MEGET klar over at dette ikke er et skippertaksfag, og skal jobbe VELDIG mye med R1 neste år (enda mer enn med 1T) :) - har veldig lyst til å få 5.

Tusen takk for flere tips, setter stor pris på det :)
Svar