Forenkle boolsk uttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
longfellow
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 22/11-2004 21:28

Hvordan skal man gå frem for å forenkle dette boolske uttrykket?

Bilde
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Jeg har ikke peiling på Boolske utrykk. Men hva hvis B=false og A=true

Da ender vi opp med x=1+0
x=1=true

Tar en sjans her. Slå meg ned hvis det er feil.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Man skal vel regne helt generelt, akkurat som når man forenkler 'vanlige' algebraiske uttrykk. Da er det vel det som heter DeMorgans lov som er nyttig her, at [tex]\bar{A + B} = \bar{A} \cdot \bar{B}[/tex].

Hvis du ser på det store leddet til venstre, så er [tex]\bar{\bar A + \bar{\bar A + \bar B}} = \bar{\bar A} \cdot (\bar{\bar{\bar A + \bar B}}) = A \cdot (\bar A + \bar B)[/tex], og tilsvarende kan du gjøre for det andre leddet på lignende form til høyre. Jeg regner med du klarer det videre herfra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

haha :) Skal ikke teste slik igjenn. ^^
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

For all del, det kan jo være at man bare skal evaluere uttrykket for f.eks. A = 1 og B = 0, men hvis det ikke står noe i oppgaven blir det jo litt merkelig at man bare skal anta noen verdier.

Hvilket fag er dette fra forresten, siden det er postet i VGS-forumet? Er det noe IT-greier?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Jeg gikk utifra noe gammel informasjon som jeg fant i boken: Maskinvare og operativsystemer av Jarle Aase og Clemet Thærie Bjorbæk. En bok ifra Gamlle IKT-Driftsteknikk. Men er vell 4 år siden jeg gikk den linja.

Jeg blandet tydeligvis noe :P Men jeg regner med det er en aller annen form ikt fag.
Svar