Forenkle boolsk uttrykk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
Hvordan skal man gå frem for å forenkle dette boolske uttrykket?

-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Man skal vel regne helt generelt, akkurat som når man forenkler 'vanlige' algebraiske uttrykk. Da er det vel det som heter DeMorgans lov som er nyttig her, at [tex]\bar{A + B} = \bar{A} \cdot \bar{B}[/tex].
Hvis du ser på det store leddet til venstre, så er [tex]\bar{\bar A + \bar{\bar A + \bar B}} = \bar{\bar A} \cdot (\bar{\bar{\bar A + \bar B}}) = A \cdot (\bar A + \bar B)[/tex], og tilsvarende kan du gjøre for det andre leddet på lignende form til høyre. Jeg regner med du klarer det videre herfra?
Hvis du ser på det store leddet til venstre, så er [tex]\bar{\bar A + \bar{\bar A + \bar B}} = \bar{\bar A} \cdot (\bar{\bar{\bar A + \bar B}}) = A \cdot (\bar A + \bar B)[/tex], og tilsvarende kan du gjøre for det andre leddet på lignende form til høyre. Jeg regner med du klarer det videre herfra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
For all del, det kan jo være at man bare skal evaluere uttrykket for f.eks. A = 1 og B = 0, men hvis det ikke står noe i oppgaven blir det jo litt merkelig at man bare skal anta noen verdier.
Hvilket fag er dette fra forresten, siden det er postet i VGS-forumet? Er det noe IT-greier?
Hvilket fag er dette fra forresten, siden det er postet i VGS-forumet? Er det noe IT-greier?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jeg gikk utifra noe gammel informasjon som jeg fant i boken: Maskinvare og operativsystemer av Jarle Aase og Clemet Thærie Bjorbæk. En bok ifra Gamlle IKT-Driftsteknikk. Men er vell 4 år siden jeg gikk den linja.
Jeg blandet tydeligvis noe
Men jeg regner med det er en aller annen form ikt fag.
Jeg blandet tydeligvis noe