Her er eksamen R1 H09. Noen som har løsningsforslag?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Jeg skjønner ikke oppgave 1e her.. hvordan skal man se det ut fra grafen? Det var en rar graf ... :?

Supert om noen kan gi et forslag på hvordan den skal løses! :)
...
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Er oppgave 3 feil, eller er det bare meg som er dum ?

[tex]P\left( {T|S} \right) + P\left( {T|\overline S } \right) = 1.01[/tex]


[tex]Oppgave4{\rm{ Alternativ1}} [/tex]

[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right]{\rm{ der t}} \ge {\rm{0}} [/tex]

a)
[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] r\left( 1 \right) = \left[ {4 \cdot 1 - 3 \cdot 1 \cdot {e^{ - 1}} \, , \, 5 \cdot 1 \cdot {e^{ - 1}}} \right] [/tex]

[tex] \underline{\underline {r\left( 1 \right) = \left[ {4 - \frac{3}{e} \, , \, \frac{5}{e}} \right] \Rightarrow r\left( 1 \right) \approx \left[ {2.8964\, , \, 1.8394} \right]}} [/tex]

b)
[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] r^{\prime}\left( t \right) = \left[ {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}} \, , \, 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] Posisjonsvektor{\rm{ for (a}}{\rm{,b) = }}\sqrt {{{\left( {a^{\prime}} \right)}^2} + {{\left( {b^{\prime}} \right)}^2}} [/tex]

[tex] \underline{\underline {F\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} }} [/tex]

[tex] F\left( t \right) = \sqrt {16 - 24{e^{ - t}} + 24t \cdot {e^{ - t}} + 34 \cdot {e^{ - 2t}} - 68t \cdot {e^{ - 2t}} + 34{t^2} \cdot {e^{ - 2t}}}[/tex]

[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] r^{\prime}\left( t \right) = \left[ {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}} \, , \, 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] r^{\prime\prime}\left( t \right) = \left[ {6{e^{ - t}} + 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, - 10{e^{ - t}} + 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]

[tex] G\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {6{e^{ - t}} + 3t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( { - 10{e^{ - t}} + 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} [/tex]

[tex] \underline{\underline {G\left( t \right) = \sqrt {34} \sqrt {{e^{ - 2t}}{{\left( { - 2 + t} \right)}^2}} }} [/tex]

c)
[tex] F\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} [/tex]

[tex] F\left( 2 \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3 \cdot 2 \cdot {e^{ - 2}} + 3{e^{ - 2}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - 2}} - 5 \cdot 2 \cdot {e^{ - 2}}} \right)}^2}} [/tex]

[tex] F\left( 2 \right) = {e^{ - 2}}\sqrt 2 \sqrt {8{e^4} + 12{e^2} + 17} [/tex]

[tex] \underline{\underline {F\left( 2 \right) \approx 4.4579}} [/tex]

d)

[tex] g\left( t \right) = 5t \cdot {e^{ - t}} [/tex]

[tex] g^{\prime}\left( t \right) = 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}} [/tex]

[tex] 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}} = 0[/tex]

[tex]5{e^{ - t}}\left( {1 - t} \right) = 0 [/tex]

[tex] \underline{\underline {t = 1}} [/tex]

[tex]\underline{\underline {r\left( 1 \right) = \left[ {4 - \frac{3}{e}\, , \, \frac{5}{e}} \right] \Rightarrow r\left( 1 \right) \approx \left[ {2.8964 \, , \, 1.8394} \right]}} [/tex]
Jeg sliter med å derivere her i oppg4 alternativ 1. Jeg får fartsvektoren til å bli det samme som deg, men akselerasjonsvektoren min blir noen annet - får det ikke til å stemme. Kan du vise deriveringa, der du går fra fartsvektoren --> akselerasjonsvektoren trinn for trinn - slik at jeg kan se hva jeg gjør feil?

Takk på forhånd =)
...
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hei, jeg driver med oppgave 4 her og skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre alternativ 1 e) den med vinkelen... :?

Hvis noen vet hvordan den skal løses, kan de gi et løsningsforslag?

Eksamen snart, så svar raskt ! :)
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kan sikkert svare dere begge, det vil bare ta bittellit tid ^^

Derivasjon, phew, styr når man skal gjøre det ordentlig.

[tex] \vec {{\rm{ }}r\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[4t - 3te^{ - t} ,{\rm{ }}5te^{ - t} ] [/tex]

[tex] \vec {{\rm{ }}r^{\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[4 + \left( {\left( { - 3} \right)e^{ - t} + \left( { - 3t} \right)\left( { - 1} \right)e^{ - t} } \right),{\rm{ }}5e^{ - t} + \left( {\left( {5t} \right)\left( { - 1} \right)e^{ - t} } \right)] [/tex]

[tex] \underline{\underline {{\rm{ }}\vec {{\rm{ }}r^{\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[4 - 3e^{ - t} + 3te^{ - t} ,{\rm{ }}5e^{ - t} - 5te^{ - t} ]{\rm{ }}}} [/tex]

[tex] - 5te^{ - t} = - 5e^{ - t} + \left( { - 5t} \right)\left( { - 1} \right)\left( {e^{ - t} } \right) = - 5e^{ - t} + 5te^t {\rm{ }}og{\rm{ }}5e^{ - t} = - 5e^{ - t} [/tex]

[tex] 4 = 0{\rm{ }}og{\rm{ }}\left( { - 3} \right)e^{ - t} = \left( { - 3} \right)\left( { - 1} \right)e^{ - t} = 3e^{ - t} {\rm{ og }}3te^{ - t} = \left( 3 \right)\left( {e^{ - t} } \right) + \left( {3t} \right)\left( { - 1} \right)\left( {e^{ - t} } \right) = 3e^{ - t} - 3te^{ - t} [/tex]

[tex] \vec {{\rm{ }}r^{\tiny\prime{\tiny\prime}}\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[3e^{ - t} + 3e^{ - t} - 3te^{ - t} ,{\rm{ }} - 5e^{ - t} - 5e^{ - t} + 5te^t ] [/tex]

[tex] \underline{\underline {{\rm{ }}\vec {{\rm{ }}r^{\tiny\prime{\tiny\prime}}\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[6e^{ - t} - 3te^{ - t} ,{\rm{ }} - 10e^{ - t} + 5te^t ]{\rm{ }}}}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
hulene
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 25/05-2010 21:57

Hva er svaret på oppgave 3a?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hulene skrev:Hva er svaret på oppgave 3a?
[tex]P(\overline T|\overline S)=0,95[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Genious boy, dette problemet blir lettere om du tegner.
En vektor er noe med størrelse og retning.
Retningen er gitt ved [tex]\vec{v}[/tex] mens farten er gitt ved [tex]\vec{|v|}[/tex]

Vinkelen mellom to vektorer er gitt ved

[tex](\vec{\,a\,} \, , \, \vec{b})=\arccos{ \left( \large {\frac{\vec{\,a\,}\cdot\vec{\,b\,}}{\vec{|\,a\,|}\cdot\vec{|\,b\,|}}} \right) }[/tex]

der a er for eksempel akselerasjonsvektoren og b er fartsvektoren ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Nebuchadnezzar: På akselerasjonsvektoren: det siste leddet i den er vel
5te^-t? Du har ikke opphøyd den i minus-t ...helt sist på akselerasjonsvektoren
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Helt riktig, godt observert. Leit med slurvefeil ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Er svaret på oppgave 4e) alternativ 1 (vinkelen)

= 32,42 grader. ...?

Oppg 3) sannsynlighet . Der fikk jeg disse svarene:

a) P(ikkeT|ikkeS) = 0,95

b)P(T) = 0,03*0,96+0,97*0,05 = 0,0773

c)Brukte Bayes setning: 0,3725

d)Brukte Bayes setning: 0,0013

Fint om noen kan sjekke om dette er riktig/ikke ^^
Sist redigert av RKT den 25/05-2010 22:59, redigert 1 gang totalt.
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Vinkelen skal være [tex]\arccos({\frac{3}{34}\sqrt{34}})\,\approx\,59.04^o[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

59,04? ... Jeg brukte formelen for vinkler mellom vektorer og satte t=1 i det fordi det er det som er toppunktet fra d. Skjønner ikke hva jeg gjorde feil....:/
...
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

http://img190.imageshack.us/img190/4291/imgzs.jpg

sjekk 4e her, og fint om du/noen kan fortelle hvor jeg gjør alt galt. Håper du skjønner skrifta mi.

takk igjen :)
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

LATEX HELVETTE


[tex] \vec{{\rm{ }}r\left( t \right){\rm{ }}} {\rm{ }} = {\rm{ }}[4t - 3te^{ - t} ,{\rm{ }}5te^{ - t} ]{\rm{ }} [/tex]

[tex] Vi{\rm{ }}setter{\rm{ }}f\left( t \right) = 4t - 3te^{ - t} {\rm{ }}og{\rm{ }}g\left( t \right) = 5te^{ - t} {\rm{ }} [/tex]

[tex] Da{\rm{ er vinkelen }}\left( {\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} ,\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} } \right) = \frac{{f^{\tiny\prime}\left( t \right) \cdot f^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right) + g^{\tiny\prime}\left(t\right)g^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right)}}{{\left| {\vec{{\rm{}}r^{\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} } \right|\cdot\left{\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime\tiny\latex}\left( t \right){\rm{ }}} } \right|}} = \frac{{f\left( t \right) \cdot f^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right) + g\left( t \right)g^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right)}}{{\sqrt {f^{\tiny\prime}\left( t \right)^2 + g^{\tiny\prime}\left( t \right)^2 } \cdot \sqrt {f^{ tiny\prime}\\left( t \right)^2 + g^{\tiny\prime}\left( t \right)^2 } }} \[/tex]

[tex] f^{\tiny\prime}\left( 0 \right) \cdot f^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( 0 \right) = \left( {4 - 3e^{ - t} + 3te^{ - t} } \right)\left( {6e^{ - t} - 3te^{ - t} } \right) = \left( {4 \cdot 1 - 3 \cdot e^{ - 1} } \right)\left( {6 \cdot e^{ - 1} - 3 \cdot 1 \cdot e^{ - 1} } \right) = 12e^{ - 1}[/tex]

[tex] g^{\tiny\prime}\left( t \right)g^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right) = \left( {5\,{\rm{e}}^{ - t} - 5\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right)\left( { - 10\,{\rm{e}}^{ - t} + 5\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right) = \left( {5\,{\rm{e}}^{ - 1} - 5\, \cdot 1 \cdot {\rm{e}}^{ - 1} } \right)\left( { - 10\,{\rm{e}}^{ - 1} + 5\, \cdot 1 \cdot {\rm{e}}^{ - 1} } \right) = 0 [/tex]

[tex] \sqrt {f^{\tiny\prime }\left( t \right)^2 + g^{\tiny\prime }\left( t \right)^2 } = \sqrt {\left( {4 - 3\,{\rm{e}}^{ - t} + 3\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right)^2 + \left( {5\,{\rm{e}}^{ - t} - 5\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right)^2 } = \sqrt {\left( {4 - 3\,{\rm{e}}^{ - 1} + 3\,{\rm{e}}^{ - 1} } \right)^2 + \left( {5\,{\rm{e}}^{ - 1} - 5\,{\rm{e}}^{ - 1} } \right)^2 } = 4 [/tex]

[tex] \sqrt {f^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right)^2 + g^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right)^2 } = \sqrt {\left( {6\,{\rm{e}}^{ - t} - 3\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right)^2 + \left( { - 10\,{\rm{e}}^{ - t} + 5\,t{\rm{e}}^{ - t} } \right)^2 } = \sqrt {\left( {6\,} \right)^2 + \left( { - 10\,} \right)^2 } = \sqrt {136} = \sqrt {34} {\rm{ }}e^{ - 1}[/tex]

[tex]\left( {\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime }\left( t \right){\rm{ }}} ,\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} } \right) = \frac{{\left( {12e^{ - 1} } \right) + \left( 0 \right)}}{{4 \cdot \sqrt {34} {\rm{ }}e^{ - 1} }} = \frac{3}{{\sqrt {34} }} = \frac{3}{{34}}\sqrt {34} [/tex]

[tex] \underline{\underline {{\rm{ }}\left( {\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime }\left( t \right){\rm{ }}} ,\vec{{\rm{ }}r^{\tiny\prime\tiny\prime}\left( t \right){\rm{ }}} } \right) = \arccos \left( {\frac{3}{{34}}\sqrt {34} } \right) \approx 59.04^ \circ {\rm{ }}}} [/tex]

Et under at det ble riktig, burde nesten fått nobelskrigspris for all frustrasjonen min for å få dette riktig. Knotegreier.

Om noen kunne fikse koden min, så er de en engel. For helt ærlig det orker jeg ikke ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Nå tar du og finner vinkelen mellom posisjonsvektoren(r(t)) og akseleraskonsvektoren(r''(t))? Men de spør jo om vinkelen mellom fartsvektoren og posisjonsvektoren her, hvor kommer akselerasjonsvektoren inn fra da?? ... skjønner ingenting(!), blir bare mer og mer forvirra

Sorry for at jeg maser så mye, men det er irriterende og ikke skjønne dette...(!)
...
Svar