Flere vektorproblemer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kenewbie
Cayley
Cayley

Vi har gitt linjene l og m sammen med planet a, der

Kode: Velg alt

x = 1 + t
l:  y = -1 + 2t
    z = 2 + 3t

x = -2 + 2t
m:  y = 1 - t
    z = -3 + t

a:  2x - y + z - 3 = 0
a) Finn vinkelen mellom l og m.

Vektor L = [1, 2, 3] (retningsvektoren til linjen l)
Vektor M = [2, -1, 1] (retningsvektoren til linjen m)

Vinkelen mellom er 70.9 og det stemmer med fasit.

b) Finn vinkelen mellom l og a.

Vektor A = [2, -1, 1] (normalen til planet a)

Dette blir samme regnestykke som i oppgave a og jeg får 70.9 grader. Fasiten sier 19.1

c) Finn vinkelen mellom m og a.

Begge vektorene er gitt tidligere, de er identiske så jeg får 0 grader. Fasit sier 90 grader.

Noen som kan peke og forklare hva det er jeg roter med, jeg ser det bare ikke.

k
Vektormannen
Euler
Euler
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vet ikke hvilken mattebok du bruker, men jeg anbefaler deg å se på kapittel 1 av Aschehougs "Matematikk R2". Det tar for seg 3D-geometri, og blant annet de problemene du har her. Du finner kapittel 1 gratis her. Det skal være et eget delkapittel der en plass som tar for seg å finne vinkler mellom linjer, plan og så videre.
kenewbie
Cayley
Cayley

Vektormannen skrev:Jeg vet ikke hvilken mattebok du bruker, men jeg anbefaler deg å se på kapittel 1 av Aschehougs "Matematikk R2". Det tar for seg 3D-geometri, og blant annet de problemene du har her. Du finner kapittel 1 gratis her. Det skal være et eget delkapittel der en plass som tar for seg å finne vinkler mellom linjer, plan og så videre.
Jeg skal sjekke den boken, takker for tipset.

Jeg fant forøvrig ut hva problemet mitt var. Reglene for beregning av vinkler mellom to plan, mellom 2 linjer og mellom et plan og en linje er forskjellige. Det hadde ikke jeg fått med meg gitt.

k
Svar