IT - trenger noen tips sårt!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Heisann. Jeg skal ta IT 1 og 2 dette semesteret, og lurer på om noen her har noen erfaringer med fagene. I tillegg lurer jeg endel på hvilke bøker som anbefales, ettersom jeg finner altfor mange bøker, og prislappen for kommer over 1000-lappen.

Hadde sittet mye pris på noen gode tips og pekepinner hva angår bøkene, og selvfølgelig at noen kan komme med sine erfaringer med fagene, som f.eks. hvor vanskelig det var, hvordan det anbefales å bruke tiden sin og alt annet dere kommer på.

Forresten, jeg finner ikke særlig om IT i andre forum, og vet at det finnes noen IT-hoder her, men selvfølgelig, hvis dette går helt mot forumets retningslinjer, så kan dere bare slette innlegget mitt.

Håper jeg hører fra noen av dere snarest :) Takk.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Boken IT1 av Hans Bøe m.fl. er ikke mye å skryte av. Alt er relativt enkelt, og ting som du kan lese deg opp til ved hjelp av internett + læreplan. Men den inneholder jo oppgaver da, noe som er praktisk for mange.

Jeg sluttet med IT etter IT1, så kan ikke si noe om IT2-bøkene.

Den vanskeligste delen er å lære seg Microsoft Access, med tilhørende datamodellerings-fagspråk.

IT1 er et veldig enkelt, men kjedelig fag. Jeg antar det samme gjelder IT2, bare at der det programmering. (Yup, ingen programmering i IT1.)
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

bare av ren kuriositet, er IT et videregående skole fag? studiespes.?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Yup. 5 timers valgfag på VG2 og VG3.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Så du mener at IT 1 er veldig enkelt? Jeg har sett på læreplanen og ser at ett av målene er "lage dynamiske nettsider som bruker en database ved hjelp av spørrespråk og programvare på tjener", og dette høres relativt komplisert ut. Men kan vel for den saks skyld være at det er som å lage en profil på Facebook eller Myspace, eldres kunnskap med PC-er er relativt begrenset. Forbi dette kan jeg faktisk se at læreplanen er enormt enkel. Og siden jeg nylig har hatt om digitale sensorer i fysikk 1, passer jo det perfekt at ene hoveddelen i læreplanen er å gjøre rede for hvordan digitalt utstyr fungerer. Ellers er vel resten å gjøre rede for og drøfte forskjellige problemstillinger og liknende. Hvordan var eksamenen? Jeg leste på et annet forum at forberedelsestiden var på 2 døgn, som får eksamenen til å høres veldig vanskelig ut. Noen innvendinger?

Hans Bøe har ikke jobbet med IT 2, så vidt jeg vet. Og det er programmering i faget ja, som er litt mer hva jeg tenker å ha fagene for. Hvis noen har noen erfaringer fra IT 2 må dere gjerne slenge dere på her. Og hvis du bor i Bergen, har tenkt å ta ett eller begge fagene dette semesteret og kunne tenkt deg å jobbe i gruppe for å lette læringen, er jeg veldig interessert i det også.

Tusen takk for svarene jeg har fått, det har hjulpet mye.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

bartleif skrev:Jeg har sett på læreplanen og ser at ett av målene er "lage dynamiske nettsider som bruker en database ved hjelp av spørrespråk og programvare på tjener", og dette høres relativt komplisert ut.
Det er relativt fort lært og fort gjort.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Disse dynamiske nettsidene lages ved å koble Access til Dreamweaver.

Mest pek og trykk altså.
Svar