Indre energi - fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hallo, jeg har en fysikkoppgave her men skjønner ikke helt hvordan jeg skal formulere meg.... :?

oppg) Gjør rede for den indre energien i et stoff, og hvordan denne forandres ved temperaturendringer og faseoverganger?

den indre energien i et stoff er summen av potensiell og kinetisk energi i stoffet. Og det er vel slik at når vi varmer opp noe (går fra fast til væske og så til gass), da kreves det energi for å gjøre disse prosessene og dermed øker den indre energien.(riktig?) Den indre energien er høyere i gass enn det den er i fastform og væskeform. Og er det slik at det under faseovergangene er kun den potensielle energien som økes og ikke den kinetiske, (hvorfor er dt slik?).

Så kan jeg si det slik at:
- når temp. stiger da øker også den indre energien og når temp minker da minker også den indre energien i stoffet...?
- Ved faseoverganger er det kun den indre potensielle energien som endres, fordi energien går med til å endre tilstandsform og ikke til å øke temp. ..?
er dette helt feil måte å tenke på?

Hva mer kan man si i denne oppgaven?

Takker for raske svar med forklaringer!:)
...
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Veldig bra synes jeg, og kommer ikke på noe som mangler.
Og du har rett i det du lurer på, litt upresist kanskje. Når et stoff skifter tilstand, går varmen med til å øke den indre potensielle energien. Potensiell energi kan også kalles stillingsenergi hvis du husker tilbake til naturfagen. En ting vi også vet, er at det krever energi for å flytte på ladninger i elektriske felt. Den varmen som tilføres når stoffet er i en overgangsfase, går altså med til å rearrangere molekylene i stoffet. Den er arbeidet som kreves for å flytte ladninger i forhold til hverandre.

Håper det hjelper :)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Ok sånn ja, så det er riktig slik jeg tenker da eller?

Lurer på en ting til:
Det er slik at temperaturen alltid er bestemt av den kinetiske energien hos molekylene, men sammenhengen er mer komplisert for væsker og faste stoffer enn for gasser. Vil det si at når temperaturen øker i en gass, så er det kun den kinetiske energien som øker - hva skjer i så fall med den potensielle da, øker den og el ikke?
Og er det slik at man forenkler dette og sier at når temp. øker i væsker og faste stoffer så er det også grunnet økning i den kinetiske energien eller er det noe annet der?
Boka sier lite om hva den potensielle energien har å si i disse tilfellene...

Jeg skjønner at Ep er på grunn av bindingskreftene(avstanden) mellom atomene i molekylene i grunnstoffet, mens Ek er knyttet til bevegelsene til molekylene og deres vibrasjoner og slikt.

Takk for svaret i alle fall ^^
...
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Ja, det er riktig slik du tenker. Det er vel Fy1 du tar nå? Da er det mer enn tilstrekkelig det du har sagt, og kanskje til og med en fordel at du har slike spørsmål på lur. Gir gjerne sensoren et inntrykk av at du er engasjert og tenker selv.

Vel i gasser tror jeg du kan si at den gj.snittlige Ek er proporsjonal med temperaturen. Den potensiellle energien er konstant og uavhengig av temperaturen fordi molekylene ikke vekselvirker med hverandre. Husk at molekylene i gasser som oftest er elektrisk nøytrale, og tyngdekraften mellom to av dem er neglisjerbar. Forenklingene i denne modellen er vel at vi ser bort fra gravitasjonskreftene mellom alle molekylene. Finnes ikke elektriske krefter mellom dem.

Det er også som du sier, at for faste stoffer og væsker er sammenhengen mer komplisert. Siden molekylene danner en struktur der indre deler vekselvirker med hverandre slik at den kinetiske og potensielle energien veksler om en annen. Når et atom/molekyl er i likevektsstillingen sin, har det høyest Ek, men når det er i ene ytterstillingen, har det ingen Ek, men har potensiell energi. Derfor kan sammenhengen med en gang sies å være mer komplisert. Hvis temperaturen utelukkende hadde vært avhengig av Ek, ville temperaturen vært periodisk. Kanskje den er proporsjonal med den mekaniske energien, men jeg kan ikke påstå at jeg vet noe om det.

Bare hyggelig :) Beklager hvis du følte jeg var patroniserende når jeg snakket om stillingsenergi som om du ikke forsto hva potensiell energi er.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Ok, tror jeg skjønner det, det er annerledes for væsker og faste stoffer...
Og ja jeg har fysikk1 foreløpig.

Takker =)
...
Svar