Vektortrøbbel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Heisann. Sitter og repeterer til eksamen her, og har kommet over et problem som jeg må medgi jeg slet med tidligere i år også.

Problemet er å vise at midtpunktet på én linje også ligger på en annen linje vha. vektorregning. Alt skal skje vha. at man vet absoluttverdien til sidene i en parallellpiped.

Problemet er nærmere bestemt å vise at midtpunktet M på [tex]\vec{AG}[/tex] ligger på [tex]\vec{CE}[/tex].

Jeg har i tidligere deloppgaver funnet at:
[tex]\vec{AM}=\frac{1}{2}\vec{AG}=\frac{1}{2}(\vec{a}+\vec{b}+\vec{c})[/tex]
og
[tex]\vec{CE}=\vec{c}-\vec{a}-\vec{b}[/tex],

der[tex]|\vec{a}|=|\vec{b}|=|\vec{c}|=4[/tex] og [tex]\angle AEC=30\textdegree[/tex].
Vektorene a og b er danner grunnflaten, og vinkelen mellom dem er 60 grader. Vektoren c er vektoren fra A i grunnflaten til E i toppflaten, der toppflaten er parallell og har likt areal som grunnflaten. Vinkelen mellom a og c er 90 grader, og vinkelen mellom b og c er også 90 grader Alle sidene er parvis parallelle.

Jeg tenker at de krysser hverandre ved midtpunktet på [tex]\vec{CE}[/tex], men vet ikke å vise hvordan. Kan jeg f.eks vise det vha. å vise at [tex]\frac{1}{2}|\vec{AG}|=k|\vec{CE}|[/tex]? Det er i så fall mine tanker om hvordan å vise det. Setter pris på alle innspill :)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Du må vise at [tex]\vec{CM}=t\cdot\vec{CE}[/tex]
Svar