(800 * (1+r)^24-1)/r = 20000
Noen som kan fortelle meg steg for steg hvordan man går frem ved en slik ligning?
Jeg har kommet hit:
((1+r)^24-1)/r = 25
Ukjent i teller og nevner
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du trenger ikke poste i mer en ett forum. Det gjør bare at vi svarer flere ganger og du "sløser" med vår tid 
Gang begge sider med [tex]\frac{1}{800}[/tex]
EDIT:
DOH! Ok. Gratulerer med dagen. Om du har glemt hva du har gjort.. Se opp

EDIT:

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Hmm.. Er oppgaven slik jeg har skrevet riktig?
[tex]\frac{800(1+r)^{24}-1}{r}=20000 \\ (1+r)^{24}=25r \\ ln (1+r)^{24} = ln (25r+1) \\ ln (1+r)^{24} - ln (25r+1) = 0 \\ ln \frac{(1+r)^{24}}{25r+1} = 0[/tex]
I tillegg så har vi:
[tex]ln x = 0 \\ e^{ln x} = e^0 \\ x = 1[/tex]
Ut i fra forrige utrykk ser vi at ln 1 = 0, altså må r = 0 for at ligningen din skal gå opp. Problemet nå er at din orginale funksjon ikke er definert for x = 0.
[tex]\frac{800(1+r)^{24}-1}{r}=20000 \\ (1+r)^{24}=25r \\ ln (1+r)^{24} = ln (25r+1) \\ ln (1+r)^{24} - ln (25r+1) = 0 \\ ln \frac{(1+r)^{24}}{25r+1} = 0[/tex]
I tillegg så har vi:
[tex]ln x = 0 \\ e^{ln x} = e^0 \\ x = 1[/tex]
Ut i fra forrige utrykk ser vi at ln 1 = 0, altså må r = 0 for at ligningen din skal gå opp. Problemet nå er at din orginale funksjon ikke er definert for x = 0.
Når du tar ln på begge sider i tredje linje dukker det mystisk opp et 1-tall.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Hmm, det ser ut som det heller mystisk forsvinner på andre linje 

-
- Pytagoras
Hehe, beklager, var litt usikker på om dette er vgs eller høyskolenivå :sDinithion skrev:Du trenger ikke poste i mer en ett forum. Det gjør bare at vi svarer flere ganger og du "sløser" med vår tid
EDIT:
-
- Pytagoras
Ja, det er utrykket. Jeg vet ikke hvordan man skriver matematiskeutrykk på forumet 
Anyways, fasiten sier at r = 0,00353
Formelen kunne også skrives som, om det kan være til hjelp:
800 x Sr%,24 = 20000
Men d sier meg ikke mye
Edit: Fant ut man skal bare lese av svaret fra en rentetabell
Takk for bidraget 

Anyways, fasiten sier at r = 0,00353
Formelen kunne også skrives som, om det kan være til hjelp:
800 x Sr%,24 = 20000
Men d sier meg ikke mye

Edit: Fant ut man skal bare lese av svaret fra en rentetabell