Polynomfunksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei skal ha en avgjørende prøve i funkjsoner snart og sliter litt med spesiellt polymonfuksjoner. Her er en typisk oppgave som jeg sliter med:

Vi har gitt polynomfunksjonen f der f(x)=0,1x^3 + 0,5x^2 - 1,5x - 3

a) Tegn grafen for f når x interval [-8,5].

b) Finn nullpunktene, toppunktene og bunnpunktene til f.

c) Finn skjæringspunktene mellom grafen f og linja y= x + 4
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

A)
Jeg regner med du skjønner hva du skal gjøre her? Du skal tegne grafen mellom x=-8 og x=5.

B)
Nullpunktene er der hvor grafen krysser x-aksen, det betyr altså at du setter funksjonen lik 0 og løser den som en ligning. Ekstremalpunktene finnes ved å derivere funksjonen. Deretter setter du den deriverte funksjonen lik 0, og løser ut x. De x-verdiene du får som svar er de x-verdiene hvor du har enten et topp eller bunnpunkt. Hvis du nå deriverer enda en gang, og setter de ulike x-verdiene du fant inn i den andrederiverte har du et toppunkt hvis resultatet blir negativt, og en bunnpunkt hvis resultatet blir positivt.

C)
Her setter du funksjonen din lik x + 4, og løser ut x. Svarene blir de x-verdier hvor grafene krysser hverandre.

Dette er bare skrevet i en fart uten alle detaljer, men bare spør så skal jeg forklare bedre hvis det trengs. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

1mx ?

Da er dette kalkulatorjobb!
tast inn Y1= 3.grfunksjonen din og y2=linja

velg 'view-window' of tegn grafen(e)

g-solve max,min,root,intersection(isct)
bruk piltast til høyre for å finne rot nummer to og tre i tredjegradsfunksjonen
Knutn
Svar