ln x (??)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
systemcollapse
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/05-2005 13:50

Kva er egentlig dette?

Den einaste forklaringa eg fant i boka mi var:

e^ln x = x

Men det sier meg ikkje noe.

Greit at (1/X)' = ln x, men KVA ER DET EGENTLIG?!

Helsing ei som prøvar å forstå :)
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Vanskelig å forklare, men kan prøve:

ln er den naturlige logaritmen, dvs logartimen med e som grunntall.
e er som du kanskje vet eulertallet, som kan defineres på flere måte.
Eksponentialfunksjonen, e[sup]x[/sup] er jo da grei å forstå(håper jeg).
Da har man definert en slags "motvekt" til eksponentialfunksjonen, som er den naturlige logaritmen.Den er definert akkurat slik du skrev. Du kan på en måte si at ln(x) er en funskjon som hindrer eksponentialfunksjonen i å vokse så fort. Dette er bare tatt fra toppen av hodet, og på ingen måte rigorøst utført, men håper det bidro til å skape noen tanker som gjør at du forstår hva som menes med ln.

Dessuten mente du vel at

[lnx]'=1/x
systemcollapse
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/05-2005 13:50

Cauchy skrev:Vanskelig å forklare, men kan prøve:

ln er den naturlige logaritmen, dvs logartimen med e som grunntall.
e er som du kanskje vet eulertallet, som kan defineres på flere måte.
Eksponentialfunksjonen, e[sup]x[/sup] er jo da grei å forstå(håper jeg).
Da har man definert en slags "motvekt" til eksponentialfunksjonen, som er den naturlige logaritmen.Den er definert akkurat slik du skrev. Du kan på en måte si at ln(x) er en funskjon som hindrer eksponentialfunksjonen i å vokse så fort. Dette er bare tatt fra toppen av hodet, og på ingen måte rigorøst utført, men håper det bidro til å skape noen tanker som gjør at du forstår hva som menes med ln.

Dessuten mente du vel at

[lnx]'=1/x
Haha, ja, det meinte eg. Eg er så jækla forvirra no når det går mot eksamen. Ei veke att, og eg sitt med hundre formlar i hovudet. Takk gud for formelheftet iallfall!

Takk for forklaringa, eg skal prøve å settje meg inn i den!
Gjest

[itgl][/itgl]1/X dx = ln(x) + C kan man vel si.

ln(x) er tallet som må opphøyes i det naturlige tallet e for å få x, på samme vis som lg(x) (eller log(x)) er tallet 10 må opphøyes i for å få x.
En liten uformell "forklaring". :roll:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Hvis du forstår "unatulige" logaritmer burde det ikke være så vanskelig å fortå naturlige. Det er ganske enkelt logaritmer med grunntall e.

ln(a) = log[sub]e[/sub] (a)

ln (a) betyr "det tallet du må opphøye e i for å få a" Der e = 2.71........
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

logaritmisk tall, et "komprimert tall" kan man også si. Ikke at det er noe som heter "komprimert tall". Vil prøve å vise hva ln gjør med x. Tallet x blir komprimert med logaritmefunksjonen. Dvs, jo høyere x er, jo mindre endring får du på ln(x).

se her:

forskjellige x verdier gitt til naturlig logaritme:

x=e: ln(x)=1
x=e*e: ln(x)=2
x=e*e*e: ln(x)=3

osv. kanskje lettere å se med briggske logaritmer:
x=1: log(x)=0
x=10: log(x)=1
x=100: log(x)=2
x=1000: log(x)=3
x=10000: log(x)=4

Ser at når x øker med 10 ganger forrige verdi, øker logaritmeverdien av x bare med 1.

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... 3a43711001
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=84
Svar