Momentanakselerasjon og gj.snittsakselerasjon...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Figuren (den ser ikke dere) viser fartsgrafen i starten av et 100 meter løp. Jeg skal skrive ned oppg 1 og 2 for dere.

1. Bestem gjennomsnittsakselerasjonen i de første 2,0 s av løpet
2. Bruk grafen til å bestemme momentanakselerasjonen ved tidspunktene 0,50s og 1,50s.
3. Ved et bestemt tidspunkt etter starten er momentanakselerasjonen like stor som gj.snitts akselerasjonen som du fant i oppgave a. Finn dette tidspunktet utifra grafen.

-----------------------------------------------------------------------------------

1...

Gj.snittsakselerasjonen = [tex]\frac{V - V0}{T - T0}[/tex]

Gj.snittsakselerasjonen = [tex]\frac{7,5 - 0}{2 - 0}[/tex]

Gj.snittsakselerasjonen = 3,75 [symbol:tilnaermet] [tex]3,8 m/s^2[/tex]

2...

Momentanaks. ved 0,50s = [tex]\frac{Delta-V}{Delta-T}[/tex] --> Når t --> 0

Momentanaks. ved 0,50s = [tex]\frac{5,25-3}{0,75-0,25}[/tex]

Momentanaks. ved 0,50s = [tex]4,5 m/s^2[/tex]

Ved 1,5s er den [tex]1,5 m/s^2[/tex]

3...

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem her engang. Skal jeg lese av grafen? Skal jeg bruke en formel? Noen som kan by på noen hint...
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

sett anntal sekunder som den ukjente. Og lag en likning der momentan = gjennomsnitt.
Løs denne på hensyn med sekunder :)
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Svar