Kjapt spørsmål til lodve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Åjahh :) Så det er sånn det fungerer! Opp til skolene å avgjøre dette da. Men jeg tror jeg vil helst holde meg til føre var prinsippet. Skal holde kjeft og ikke si noe (om alle hjelpemidler) under prøva til noen i klassen :lol:
fiasco
maxphone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 02/12-2011 20:30

Realist1 skrev: Prøve i Fysikk 1 - kap 1 - 18.09.08

4 Du står på en balkong og kaster en ball loddrett oppover med fart 12 m/s. Velg positiv retning oppover i hele oppgaven. Sett g = 9,81 m/s[sup]2[/sup].
a) Bruk fartsformelen til å finne tiden ballen bruker på oppturen.
b) Hvor høyt over balkongen ligger toppunktet?
c) Hva er ballens posisjon når den er tilbake i utgangspunktet?
d) Bruk posisjonen og en av veiformlene til å finne samlet tid for opp- og nedturen. Sammenlikn med svaret i oppgave a).
e) Ballen treffer bakken 2,7 s etter starten. Hva er ballens posisjon nå? Hvor høyt ligger balkongen over bakken?
f) Hvilken fart har ballen på nedturen idet den passerer balkongen? Og når den treffer bakken?
Hei :D Sitter her og øver til fysikkprøve da jeg ramlet over denne prøven du hadde lagt ut :) Takker for det, men stusset litt på d) oppgaven.

Fra før vet jeg jo tiden ballen brukte til toppen (1.2 s) og trenger da altså kun å finne tiden ballen bruker fra toppen (7.3 m) til 0m.

Altså jeg har:

S=7.3
Vo= 0
a=g=-9.81

Klarer ikke å finne ut den rette bevegelsesformelen for å finne rett svar her :( Noen tips?
Gjest

hvorfor har vi ikke flere slike poster i dag :(, det at folk legger ut sine prøver er kos fordi da kan vi øve på dem.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:hvorfor har vi ikke flere slike poster i dag :(, det at folk legger ut sine prøver er kos fordi da kan vi øve på dem.
Jeg vil anta det er fordi folk ikke lager slike tråder nå om dagen? Hadde sikkert vært en del som hadde postet prøvene sine om folk hadde spurt etter dem, men siden det ikke er noen som spør, så blir de heller ikke lagt ut.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Tilgjengelighet på prøver er ikke noe som folk sitter og vurderer. Er ikke det en selvfølge at det hadde vært fint hvis folk hadde postet slike nå til dags :? :D

For øvrig har jeg en Fysikkprøve, kjemiprøve snart og jeg har gjort alle oppgavene i boken, og leter etter flere...

Bølger, lys og lyd
Vannkjemi
Gjest

Noen som har en prøvende liggende om bølger, lyd og lys i FY 1 som vil meddele dette på forumet? :P
eller evt. en heldagsprøve i FY1 ?
hadde hjulpet så mye
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Gjest skrev:Tilgjengelighet på prøver er ikke noe som folk sitter og vurderer. Er ikke det en selvfølge at det hadde vært fint hvis folk hadde postet slike nå til dags :? :D
Vel, hvor har du postet dine prøver? :wink:
Svar