Sannsynlighet!!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

I en bolle er det tolv kuler ni er hvite og tre er røde.
Hva er sannsynligheten for at du A) trekker to hvite kuler B) trekker først en hvit og så en rød.

På forhånd takk :D
Gjest

Jeg kom frem til 6/11 på a) og 9/44 på b) i alle fall.
Gjest

Anonymous skrev:Jeg kom frem til 6/11 på a) og 9/44 på b) i alle fall.
Kan du forklare hvordan??
Takk
Gjest

Ja, beklager.

a) P(trekker 2 hvite kuler) = antall gunstige/antall mulige
Ant. gunstige blir her alle måtene man kan trekke to hvite kuler på. Det finnes 9 hvite kuler, og når du skal trekke 2 av dem, kan det gjøres på (9*8)/(2*1) ant. måter, dvs binomialkoeffisienten til 9 over 2.

Det finnes i alt 12 kuler som går ann å trekke, og når man skal trekke 2 av dem, kan det gjøres på (12*11)/(2*1) måter.

Da blir P(trekker 2 hvite kuler) = antall gunstige/antall mulige
= ((9*8)/(2*1)) / ((12*11)/(2*1))
= 36/66
= 6/11

b) H: Trekker en hvit kule
R: Trekker en rød kule.

P(H) ved første valg = ant. gunstige/ant. mulige.
= 9 / 12
P(R|H) = ant. gunstige/ant. mulige
= 3 / 11
Sannsynligheten for først en hvit kule og så en rød blir da
9/12 * 3/11 = 9/44

Tror det skulle være riktig. Hvis noen ser at jeg har gjort feil, får de heller rope ut.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Helt riktig det du har gjort, men på den første deloppgaven så skjønner jeg ikke helt hvorfor du har gjort det så "tungvint". Du vil kunne komme fram til samme svar, ved å regne 9/12*8/11. Antall hvite (gunstige), delt på antall røde (mulige) i hvert av tilfellene.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

det eneste j da hareg ikke skjønner er hvorfor det blir 3/11 og ikke 3/10 når vi da trakk de to hvite kulene, kan en væresåsnill å forklare meg dette en gang til, så kanskje jeg forstår :roll:
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Når du trekker den første kulen som er hvit, så gjør du det blant 12 kuler. Når du så skal trekke den neste som er rød, så har du bare 11 kuler igjen, og av disse så er det 3 som er røde. Dermed får du 3/11 = gunstige / mulige.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar