likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, tredelen velger styrketrening, mens resten, fire elever, syke eller har glemt gymtøyet.
Sett opp en likning og finn hvor mange elever som er med i gruppa.

Det jeg gjorde her, var å sette opp en likning som følgende:

1/2 + 1/3 + 4 = x
fellesnevner: 6

3+2+24 = x
x=29

på fasiten står det 24. Hva er det jeg slurver med her?

Edit: Hvis jeg også ganger x med 6, blir svaret fortsatt feil
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tenk deg litt om. Hvordan kan 1/2 representere halvparten av elevene? Hvis antall elever er x, må vel halvparten bli 1/2 * x? Bruk dette også på det andre leddet og du får:

1/2 * x + 1/3 * x + 4 = x

Altså -- halvparten av elevene (1/2 * x) pluss en tredjedel av elevene (1/3 * x) + 4 elever = totalt antall elever.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
jannepanne

Hei!

Jeg regner oppgaven riktig og får 24 som svar. Men jeg sliter litt med utrykket.

1/2x + 1/3x - 4 = x | * 6

3x +2x - x = 24

4x = 24

Er det riktig å sette det opp sånn? Jeg skriver også (-4) slik at tallet er positivt når jeg flytter det over, vet likevell ikke om det er riktig måte å gjøre det på.
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

Hei
Det skal være +4 på venstre side i første linje. I tillegg må du huske på å gange med 6 på høyre side også :)
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
Svar