Hvis jeg f.eks har funksjonene:
f(x) = x^3 + x^2 - 2x - 4
g(x) = x^3 - 1
Hvordan finner man ut hvilken funksjon som skal trekkes fra hvem etter man har funnet skjæringspunktene?
Utregning areal av området som er avgrenset av to grafer
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du kan f.eks grafe dem, og bestemme hvem av dem som ligger over den andre.
Du kan også velge en vilkårlig verdi i intervallet, og se hvem som ligger "øverst".
Ergo skal den grafen som ligger underst trekkes fra den øverste.
Du kan også velge en vilkårlig verdi i intervallet, og se hvem som ligger "øverst".
Ergo skal den grafen som ligger underst trekkes fra den øverste.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Hint:ArtVandelay skrev:Hvis jeg f.eks har funksjonene:
f(x) = x^3 + x^2 - 2x - 4
g(x) = x^3 - 1
Hvordan finner man ut hvilken funksjon som skal trekkes fra hvem etter man har funnet skjæringspunktene?
1)
Sett f = g og observer skjæringspunktenes x-verdier.
AVhenger av grensene du integrerer over da.
2)
tegn grafene på kaliks
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Mellom disse to funksjonene, er skjeringspunktene: [tex]x = -1\,\,\, \vee \,\,\, x = 3[/tex]
Av grafen, ser vi at f(x) ligger under g(x)
[tex]\int_{-1}^3\left(g(x) - f(x)\right) = \frac{x^4}{4} - x -(\frac{x^4}{4} + \frac{x^3}{3} - \frac{2x^2}{2} - 4x) \Large ]_{-1}^3 = \\ \, \\ \large \left[ -\frac{x^3}{3} + x^2 + 3x \right]_{-1}^3 \, \, = \\ \, \\ (- 3 + 9 + 9) - (\frac 13 + 1 + 3) = \\ \, \\ \frac{45}{3} - \frac{13}{3} = \underline{\underline{\frac{32}{3}}}[/tex]
Er ikke dette slik du også ville gjort det, Janhaa?
Av grafen, ser vi at f(x) ligger under g(x)
[tex]\int_{-1}^3\left(g(x) - f(x)\right) = \frac{x^4}{4} - x -(\frac{x^4}{4} + \frac{x^3}{3} - \frac{2x^2}{2} - 4x) \Large ]_{-1}^3 = \\ \, \\ \large \left[ -\frac{x^3}{3} + x^2 + 3x \right]_{-1}^3 \, \, = \\ \, \\ (- 3 + 9 + 9) - (\frac 13 + 1 + 3) = \\ \, \\ \frac{45}{3} - \frac{13}{3} = \underline{\underline{\frac{32}{3}}}[/tex]
Er ikke dette slik du også ville gjort det, Janhaa?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
-
- Noether
Takker for svar!
Må innrømme jeg har litt problemer med å se hvem av grafene som ligger øverst. Litt dumt av meg å utsette integrasjons kapitlene til to uker før eksamen hehe. Men har heldigvis ganske god kontroll på resten av pensum da.
Hvis jeg har disse to funksjonene da:
f(x) = -x^2 + 8x - 7
g(x) = x^2 - 1
Har det noe å si at g(x) her kommer "ovenfra" og danner et bunnpunkt. Er den da øverst? Hehe.. litt treig.
Må innrømme jeg har litt problemer med å se hvem av grafene som ligger øverst. Litt dumt av meg å utsette integrasjons kapitlene til to uker før eksamen hehe. Men har heldigvis ganske god kontroll på resten av pensum da.
Hvis jeg har disse to funksjonene da:
f(x) = -x^2 + 8x - 7
g(x) = x^2 - 1
Har det noe å si at g(x) her kommer "ovenfra" og danner et bunnpunkt. Er den da øverst? Hehe.. litt treig.
-
- Noether
Eller.. tror jeg skjønner det nå
Det jeg skal se etter er vel hvilken av grafene som ligger øverst i det aktuelle området.
Case closed

Case closed