Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det ser veldig bra ut. Alternativt kan du legge merke til at 1/3 = 3^(-1), så du får 3^(1/3) / (3^(-1))^(2/3) = 3^(1/3) / 3^(-2/3) = 3^((1/3)-(-2/3)) = 3. Blir jo akkurat det samme, men for meg blir det mye lettere. Er vel individuelt, da.
Jeg sliter med samme oppgaven. Og har forstått at jeg kan faktorisere, men problemet kommer deretter (utrolig nok..): Jeg har jo fremdeles grunntallene 3 og 4 som er ulike. Hva gjør jeg da? Kan jeg stryke mot nevneren her? Hva skjer i så fall med potensen til nevneren?
Du kan fortsatt stryke potensene med samme grunntall mot hverandre. I dette tilfellet vil du se at potensene med 4 som grunntall nuller hverandre ut ([tex]4^3 \cdot 4^{-3} = 4^{3-3} = 4^0 = 1[/tex]) Da står du igjen med [tex]\frac{3^3}{3^{-1}} = 3^{3+1} = 3^4 = 81[/tex]
Men i et annet stykke kunne du jo stått igjen med potenser med forskjellige grunntall. Da er det bare å la det stå slik, eller evt. rekne ut potensene. Akkurat det kommer an på hvor store potenser du har med å gjøre da.
Altså. Så hvis jeg f.eks har 2^2 * 3^3 * 4^4, er grunntallene ulike og jeg må derfor la dem stå? Eller evt regne ut potensene, sier du? Du mener da å trekke dette sammen som 4*27*256? Svaret blir da 165888.....
Er det vanlig å gjøre det slik, eller skal sluttsvaret vanligvis være potenser?