binnomisk forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elli
Cauchy
Cauchy

HAr samlet opp noen jeg strever med:

1) I en eske ligger de 20 lyspærer. 6 av dem lyser ikke. Til et forsøk trenger vi en slik lyspære og trekker derfor en tilfeldig fra esken. Vi gjør forsøket 4 ganger og legger lyspæren tilbake hver gang.

a)Hva er ssh for at vi trekker en lyspære som lyser alle 4 gangene?

Dette må vel være et binomisk forsøk. MEn det jer usikker på, er hva som skal skrives hvor inn i formelen Prøvde meg fram, fikk 0, 19, men svaret er 0, 24. Et sted må jeg ha bomma. Tror kanskje det er der når de sier at vi gjøre forsøket 4 ganger jeg blir litt usikker :oops:

mvh elli
Carve
Noether
Noether

Siden man putter lyspæra tilbake vil det være lik sjanse for å trekke en lyspære som lyser hver gang. Dvs: 14/20=0.7. Deretter regner du ut 0.7^n hvor n er antall forsøk. Håper dette hjelper
elli
Cauchy
Cauchy

Var det så enkelt å finne det ut! Men kan jeg ikke bruke en binomisk modelle da? Fordi på neste opg. spør de jo ssh for minst 2 av 4 lyser, då kan jeg vel ikke gjøre det på den måten du gjorde det da. El.?
Carve
Noether
Noether

Joda, du vil nok få bruk for den modellen du snakker om, det som skjer i oppgave a) er C(4,4)*0.7^4*0.3^0=0.7^4. Dette er bare et spesial tilfelle. For oppgave b bruker du formelen C(n,k) * p^n * (1-p)^(n-k) der n=4 og k=2. Tror det skal stemme =) Litt rusten på sannsynlighet

Edit: Burde nevne at dette gir sannsynligheten for eksakt 2, hvis du vil finne minst 2 må du summere slik som zell viste deg i den andre posten.
elli
Cauchy
Cauchy

Du erkke rusten! Vær ikke i tvil! Du hjalp da meg :D Det ble jo saktens meg riktig! Takker.
Svar