Vei, fart og tid på en måte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rurev
Noether
Noether
Sted: Trondheim

En rakett opp vertikalt, og blir fulgt av en radarstarsjon som er 3 km fra oppskytningsstedet.

Kort tid etter oppskytningen måler radarstasjonen at raketten befinner seg 5 km unna radaren (z=5km) og at raketten fjerner seg vekk fra radarstasjonen med 5000km\t

Hva er rakettens vertikale fart ?

Ved hjelp av pytagoras har jeg funnet ut at raketten er 4 km over bakken. Hvordan finner jeg egentlig farten.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Kontakt:

Høres ut som en implisitt derivasjonsoppgave.. Har dere lært om dette? Vha. implisitt derivasjon får jeg en vertikal fart på 6250km/t

Å dekomponere farten vha sinus vil nok ikke bære frukter her tror jeg.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
rurev
Noether
Noether

Hmm.. har ikke lært det nei. Hva går dtet egentlig ut på ? googlet litt, men ble ikke noe klokere. Kanskje noen har en link.

En i klassen fant ut 6250 km/t. Y=5000*(5/4)=6250km/t Blir det riktig å gjøre det slik også.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Kontakt:

Med implisitt derivasjon kan du derivere variabler som y,x,z osv. med henhold på tid, x m.m.

Du kan løse denne oppgaven ved å derivere et uttrykket for "trekanten" fartøyet danner mellom seg, bakken og radarstasjonen..

[tex]z^2=y^2+x^2[/tex]

Deriverer med hensyn på tid (t) for å finne endring per tidsenhet
[tex]2z\cdot \frac{dz}{dt}=2y\cdot\frac{dy}{dt}+2x\cdot \frac{dx}{dt}[/tex]

Her er du interessert i dy/dt (endring av y per tidsenhet i gitt øyeblikk)

Til slutt ender du opp med [tex]\frac{dy}{dt} = \frac{2z\cdot \frac{dz}{dt}}{2y}[/tex]

Der dz/dt er endring av z per tidsenhet.

dx/dt = 0 fordi horisontal avstand forandrer seg ikke.

Sett inn:
z=5
dz/dt=5000
y=4
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Svar