Oppgaven lyder: "Finn sidene i et rektangel når diagonalene er 13 m og arealet er [tex]60 m^2[/tex] "
La sidene være x og y.
Det jeg har klart å finne ut så langt, er at diagonalen kan også betraktes som hypotenusen i en rettvinklet trekant. Vha pytagoras så kan man si at [tex]x^2 + y^2 = 13m^2[/tex]. Dette kan da være den første ligningen i settet.
Videre så vet jeg at [tex] x \cdot y = 60m^2[/tex]. Dette kan da være den andre ligningen i settet. Hvis man da sitter x alene, får man [tex] x = \frac{60}{y} [/tex].
Videre, man setter den andre ligningen for x inn i den første ligningen:
[tex] \left( \frac{60}{y} \right)^2 + y^2 = 169[/tex] (169 = diagonalen opphøyd i 2)
[tex] \frac{3600}{y^2} + y^2 = 169 [/tex]
Men det jeg lurer på nå, er hvordan jeg videre får dette til å bli løselig i forhold til andregradsformelen: [tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]
Noen her som har noen gode tips? Har jeg brukt et feil utgangspunkt? Jeg vet hva svaret er, men er interessert i fremgangsmåte.
Spørsmål om andregrads ligningsett
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
gang med y[sup]2[/sup] i hver ledd
[tex]y^4-169y+3600=0[/tex]
og sett y[sup]2[/sup] = u
og du har en 2. gradslik. i u
[tex]y^4-169y+3600=0[/tex]
og sett y[sup]2[/sup] = u
og du har en 2. gradslik. i u
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Takk for svar! Det funket bra
. Men jeg antar at siden [tex]y^2 = u [/tex] så skal man ta kvadratroten av de løsningene man får (alt etter hvor mange eksponenter potensen har)? (det måtte isåfall jeg for å finne svaret. Fikk u = -25 V -144, og roten av det: 5 og 12.)
Man skal vel egentlig ikke kunne ta roten av negative tall, men omgjort til positive tall, så ble jo svaret riktig...

Man skal vel egentlig ikke kunne ta roten av negative tall, men omgjort til positive tall, så ble jo svaret riktig...
[x][x]
[oo]
|___|
[oo]
|___|